Cosmin Constantin Galdău: “Memorialul de la Sighet este, poate, exemplu cel mai elocvent a ceea ce a însemnat epurarea din perioada comunistă a intelectualilor din România”

Publicat de prosavioleta, 16 septembrie 2025, 08:59
Constantin Herțanu: Bine v-am găsit astăzi, festivitatea de începere a noului an școlar. Cum veți aborda această nouă disciplină la clasele din Colegiul Național de la Alba Iulia?
Cosmin Constantin Galdău: Această disciplină se studiază la clasa a XII-a și clasele a XIII-a, acolo unde este cazul. Este o disciplină care pentru noi, profesorii de istorie, va fi o provocare, în sensul că se va rupe de materia generală, deși clasele a XII-a studiază istoria, o parte din istoria comunismului, dar fiind o oră pe săptămână, este destul de complicat. Această disciplină, Istoria comunismului, cumva ne permite să ne axăm strict pe partea a ce a însemnat perioada ’47-’89 și nu numai, și după ’89 în România și ne permite, pe lângă această oră de istorie care, în unele instituții este folosită pentru pregătirea examenului de bacalaureat, aici să putem vedea și mai în detaliu ce a însemnat, de fapt, regimul comunist din România, aspectele și pozitive și aspectele și, în mare parte, negative, așa cum sunt în percepția multora dintre generațiile din România de astăzi.
Constantin Herțanu: A fost tipărit și un manual?
Cosmin Constantin Galdău: Este și un manual, mai multe edituri din România deja au început să facă oferte către profesori legate de aceste manuale. Am dat, să spun așa, un ochi peste ele, cât mi-am permis, ele fiind în format PDF digital în momentul de față, pot să spun că sunt destul de ok – acum, la nivelul informației, ele sunt destul de ok – pot fi îmbunătățite și cu anumite, să spunem, documentare, studii de caz, există și bibliografie în acest sens, studii de caz legate de anumite personalități care au luat parte în această perioadă a comunismului, care au supraviețuit unor evenimente mai puțin plăcute, unor exterminări, sunt mai multe discuții aici.
Constantin Herțanu: În spațiul public din România a fost lansat recent un sondaj realizat de INSCOP, prin care se arată foarte clar că există un extrem de mare număr de nostalgici după Ceaușescu și regimul, nu mai puțin decât 66% din respondenți au spus că sunt nostalgici după dictatorul Ceaușescu și, din această perspectivă, v-am întrebat cum veți aborda lucrul cu elevii dumneavoastră, din ce cunoașteți, din ce ați reușit să vorbiți cu ei în clasele anterioare, până ajung în aceste clase mari, unde veți preda această nouă disciplină? Care credeți că e percepția lor?
Cosmin Constantin Galdău: Este o întrebare bună, iar sondajele din câte ați spus, am văzut și eu foarte puțin, imaginea este una neplăcută, dar, din fericire, pe momentul de față, avem aceste mijloace media care ne pot ajuta, avem aceste documentare, cum am mai spus, există documentare legate de anumite personalități care au luat parte în regimul comunist, care au fost implicate direct în ce a însemnat regimul comunist, care au încercat să aducă o schimbare în acest regim. Cel puțin ce voi încerca eu să fac cu elevii, nu ne vom axa pe ce înseamnă ideologia comunistă acum, cu toții știm, pentru că acest lucru îl facem și la orele normale, dar vom încerca să vedem dincolo de ce a însemnat regimul comunist, ca și ideologie, ci mai degrabă ca ce a însemnat societatea în acea perioadă, ce a însemnat economia și mai degrabă ce a însemnat educația. Acum, e clar că mulți dintre oamenii mai în vârstă, generațiile mai în vârstă de la noi din țară, bineînțeles că sunt, cum să spun, așa cum ați spus și dumneavoastră, nostalgici, și vor să se întoarcă în anii ’70, în anii lui Ceaușescu, dar aceștia au fost și cu aspecte pozitive și cu aspecte negative. Bineînțeles că fiecare perioadă, fiecare regim are plusuri și minusuri.
Constantin Herțanu: Ne gândim și la, să zicem, Memorialul de la Sighet, ne gândim la cel de la Aiud, v-ați propus să duceți elevii în excursii în aceste locuri, unde pot să vadă aspecte ale istoriei pe viu?
Cosmin Constantin Galdău: Sigur că da. Acestea sunt poate cele mai bune studii de caz pe care le putem utiliza. Memorialul de la Sighet este, poate, exemplul cel mai elocvent a ceea ce a însemnat epurarea din perioada comunistă a intelectualilor din România, în mare parte. Avem chiar și aici, la Aiud, aproape de noi. Ar mai fi multe locuri unde am putea să vizităm. Ar fi parte, practic, din ceea ce ne propunem pentru acest an, în care să studieze și să ia pe viu, să simtă ce a însemnat, de fapt, comunismul pentru anii ’50, ’60, ’70.
Constantin Herțanu: Veți aborda și aspecte legate de viața tumultoasă, îmi permit eu să o numesc, de după 1990, gen acele de neuitat și, din punctul meu de vedere, total greșite, mineriadele, de exemplu.
Cosmin Constantin Galdău: Sigur că da, pentru că am spus încă de la începutul acestui interviu, ne vom întinde și dincolo de ’89, trebuie impetuos să vorbim și despre anii ’90, ’91, ’90 – mineriadele, acele conflicte interetnice de la Târgu Mureș, ele trebuie menționate, plus imaginea României, care era văzută o țară într-o stare de degradare continuă, o țară în care românii îi denigrează pe unguri, o țară în care se face contrabandă, o țară în care copiii sunt lăsați în orfelinate în condiții insalubre. Deci, toate aceste aspecte trebuie menționate, trebuie discutate, pentru că sunt reminiscențe a unui regim care se vede clar că a afectat societatea din România și care și acum este încă în curs de redresare, ca să spun așa.
Constantin Herțanu: Încă două aspecte, o să vă rog să fiți amabil cu noi. Primul este legat de istoria evreilor din România și, tot așa, aș vrea să ne dați o idee despre cum veți încerca să abordați subiectul.
Cosmin Constantin Galdău: Istoria evreilor, da, și ea este o disciplină care vine din istorie, se rupe oarecum din trunchiul comun, așa să spunem, în istorie, se studiază de câțiva ani în România, la clasele de XI-a. Eu am predat-o de câțiva ani și eu o predau în sub formă de, în general, de documentare. Facem la clasă cu elevii de a XI-a mici dezbateri pe anumite subiecte. Să dau un exemplu, am studiat viața unui supraviețuitor al ce a însemnat Holocaustul, celebra Anne Frank sau Filderman, există anumite personalități evreiești care au supraviețuit Holocaustului și care au contribuit foarte mult la dezvoltarea societății românești prin literatură, economie sau alte activități pe care aceștia le desfășoară. Și cred că în continuare o să mergem tot pe această manieră, pe documentare, pe dezbate, jocuri de rol, chiar i-am pus pe elevi să simtă, să încerce să ia pulsul, să intre în pielea acelui personaj care a fost victima așa-numitului Holocaust și, spre surprinderea mea, unii dintre ei au fost foarte interesați de acest subiect, luându-l ca pe un exemplu unde poate să ducă cruzimea umanității.
Constantin Herțanu: Vă mulțumim foarte, foarte mult pentru toate aceste informații, mulțumim că ați fost alături de noi la „Jurnal militar”, vă mai așteptăm cu drag, cu multe informații, vă mulțumim!
Cosmin Constantin Galdău: Cu drag! Şi eu vă mulțumesc, vă doresc o zi bună și le dorim elevilor noștri un an școlar foarte bun!