În Biblioteca de Bucurii ne întâlnim cu actorul şi regizorul Petru Hadârcă – un om plin de creativitate, umor și subtilitate artistică.
Petru Hadârcă a fost actor la teatrele „Luceafărul” şi „M. Eminescu” din Chişinău, precum şi la Teatrul „Ion Creangă” din Bucureşti. Între 1995-1997 a colaborat cu Teatrul „Nottara” din Bucureşti. Timp de mai mulţi ani a fost director artistic al Studioului de creaţie „Apropont” din Chişinău, al Teatrului muzical „Ginta Latină”, precum şi al Teatrului Naţional „M. Eminescu”. A realizat roluri principale în peste 50 de spectacole de teatru, filme televizate şi artistice.
Reputatul actor şi regizor este laureat al mai multor festivaluri din România şi Republica Moldova.
Petru Hadârcă se prezintă pentru dumneavoastră cu ceea ce consideră că este mai important şi îi conturează personalitatea.
„Mulțumesc mult pentru apreciere, mulțumesc mult pentru invitație! În primul rând, cred că ceea ce îmi conturează personalitea este sufletul. De aici pornim. Apoi, scrierea, comunicarea și emoțiile pe care încercăm să le propunem celor care ne ascultă, celor care ne văd în scenă și celor care au interesul să vin să vadă ceva…aparte. Eu mă regăsesc de multe ori în recitaluri, fiind vorba și de actori. Mă regăsesc, și o perioadă era când chiar mă regăseam în perioada interbelică, prin versurile lui Tănase. Făcusem și câteva recitaluri cu cunoscutul „Nu-s Parale” – de la Chișinău, la Iași, tot românu-i nevoiaș, nu avem ce pune-n oale – nu-s parale, dar de-ajungi parlamentar pe un fir la buzunar ai scăpat de angarale – sunt parale, era o adaptare.
…Și emoții aparte, pentru că în anii 90 am simțit acel ecou din perioada interbelică și l-am regăsit și în perioada de tranziție, atât a Bucureștiului, cât și a Chișinăului.
Mă regăsesc în spectacole, mă regăsesc în anumite personaje pe care le interpretez în calitate de actor, iar în montări, atunci când semnez regia, mă regăsesc în ansamblu, în toți în actorii, în mizanscene, în scenografie…, în acea coloană sonoră și cred că și prietenii, și nu numai prietenii, toți mă cunosc „de-a fir a păr”, pentru că nu sunt un om care ar ascunde ceva. Tot ce ce am în gând, tot ce am de spus, o spun direct. Îmi place să fiu corect și îmi place să nu merg pe ocolișuri. Dacă am să spun ceva cuiva, eu spun „verde în față”.
Cum era Petru Hadârcă, copil?
„Eram dornic de acel soare de dimineață și aveam senzația, în copilărie, că n-o să mă satur de joacă.
Nu mi-a plăcut niciodată colectivizarea, nu mi-a plăcut când părinții au încercat, să mă dea la creșă, la 3 anișori, să mă dea la grădiniță cu toți copiii… Și mai ales nu-mi plăcea să dorm la amiază și ajunsesem la un moment dat, când străbunica mă ducea dimineața și îmi dădea drumul pe poartă, în curtea grădiniței, iar eu pândeam momentul și săream gardul și eram înainte ei acasă. Și au văzut ai mei că nu fac colectivizarea cu mine și m-au lăsat să cresc alături de ea și, mai ales vara, duminicile…
Aveam norocul că în satul nostru, în Sângerei, n-a fost închisă biserica și a mergeam cu ea, duminica, până a merge la școală; când eram deja la școală, era interzis copilului să fie prezent la slujbe religioase, iar până la 7 anișori am avut norocul ăsta să merg cu bunica la biserică, duminica, să mă învețe ea cum să țin degetele, să fac rugăciunea, să spun Tatăl Nostru…
A mai fost și deschiderea asta, căldura părintească a lui taică-meu, a maică-mii și iernile, când erau de un alb imaculat cu troieni frumoase, cu sărbătorile de iarnă, de Crăciun, Sfântul Vasile când mergeam cu plugușorul la rude, îndeosebi. Iar iarna, maică-mea făcea șezători și întindea războiul în casa mare, război de țesut, și eram ascuns și eu printre ghemurile, cele colorate, între culori calde. Și asta a fost copilăria mea, deci îmi amintesc cu nostalgie și cu emoție frumoasă pentru că acele culori m-au urmărit și mă urmăresc încontinuu pe parcursul vieții.”
Interviul realizat cu actorul și regizorul Petru Hadârcă este așezat pentru ascultare, pe rafturile Bibliotecii de Bucurii.
“Lumea-ntreagă e o scenă şi toţi oamenii actori”. Aceste cuvinte memorabile ale lui William Shakespeare sunt integrate în firescul celor care s-au identificat cu personajele intepretate și au devenit emblematici pentru lumea teatrului și a filmului.
Vă propun să fiți alături de mine într-o scurtă vizită la Universitatea Națională de Artă teatrală și Cinematografică București – UNATC, unde ne întâlnim cu rectorul acestei instutuții – Liviu Lucaci. Ne întâmpină cu bucurie, ca un vechi prieten și ne face să ne simțim în largul nostru.
Are o personalitate puternică prin discreția care nu intimidează, nu agresează și nu impune relații de forță. De aceea, câștigă cu ușurință încrederea celor din jur, dând de înțeles că ”este loc sub soare pentru toată lumea”.
Invitat în emisiunea nostră, Liviu Lucaci ne vorbește atât în calitate de actor la Teatrul Național din București, cât și ca expert în comunicare cu competențe în dezvoltarea personală, leadership și inițiativă antreprenorială. Din decembrie 2019 este Rectorul UNATC, iar în 2021 devine Președintele Consorțiului universitar Arte, proaspăt înființat.
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
În această ediție a emisiunii aflăm despre realizările care au poziționat UNATC-ul ca o instituţie modernă, recunoscută pe plan internațional, despre proiectele sociale care aduc un plus de motivație pentru studenții și chiar pentru profesorii de aici și despre misiunea pe care absolvenții o au pentru a face lumea mai frumoasă.
Scriitor, regizor și profesor de arta actorului la UNATC, Liviu Lucaci ne destăinuie că a vrut să facă multe lucruri în viață și a experimentat diferite alte domenii care l-au ajutat să se bucure de ceea ce este și face acum.
Iată o scurtă descriere a misiunii UNATC cu principalele direcții strategice, activități și proiecte:
Universitatea Naţională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București (UNATC) este o instituţie publică de învăţământ superior finanţată de stat, recunoscută pe plan internațional. Prin programele sale, care pun accentul pe cercetare, inovație, diversitate și interdisciplinaritate, Universitatea le oferă studenților oportunitatea de a se specializa în domeniul teatrului și în cel al filmului, precum și în domenii mixte, la nivel de licență, master și doctorat.
Strategii generale UNATC
Universitatea Naţională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București constituie atât un centru național modern de educație artistică și vocațională, cât și o comunitate culturală, ce se implică activ în problemele sociale ale cetății din care face parte.
Proiectele de mai jos arată clar în agendele sale cele trei arii esențiale pentru orice strategie sau inițiativă UNATC: Educația, de tip Modern, raportată permanent la problematica Socială. Pentru că UNATC este adeptul dialogului viu, proiectele și strategiile de mai jos se fundamentează, se derulează și se dezvoltă în varii parteneriate academice și instituționale.
Propunere și succes – Program de studii universitare de licenţă ACTORIE, REGIE, COREGRAFIE, PĂPUȘI MARIONETE cu durată de 4 ani
Consorțiul ARTE
Teatrul în școli
Caravana UNATC pentru Românii de pretutindeni
UNATC combate traficul de persoane și sclavia modernă
Insula UNATC
UNATC pe Bicicletă!
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
Propunere și succes – Program de studii universitare de licenţă ACTORIE, REGIE, COREGRAFIE, PĂPUȘI MARIONETE cu durată de 4 ani
Agenda: UNATC Educațional
Succesul din aprilie 2022Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” salută cu bucurie decizia Ministrului Educației, domnul Sorin Cîmpeanu, conform căreia, prin Ordonanță de urgență, facultățile din domeniul artelor spectacolului își vor mări perioada de studii de la 3 la 4 ani.
Decizia cheie, prin care educația universitară în domeniul artelor spectacolului se racordează just la un cadru temporal realist pentru o formare academică de calitate, reprezintă rezultatul inițiativei și efortului colectiv al Consorțiului Universitar Arte, al cărui Președinte este prof. univ. dr. Liviu Lucaci, Rectorul UNATC.
„E o bucurie să anunț trecerea de la 3 la 4 ani a studiilor din domeniul artelor spectacolului. E un pas mare pentru noi, un vis care se împlinește azi, o decizie a Ministerului Educației care, printr-o ordonanță de urgență în curs de apariție, sprijină demersul nostru, al Consorțiului Universitar Arte pe care îl conduc ca președinte în exercițiu de mărire a perioadei de formare a profesioniștilor pentru teatru. Mulțumesc colegilor mei Rectori care au votat în unanimitate inițiativa Consorțiului, înțelegând nevoia continuării unei tradiții teatrale care a dat de-a lungul timpul minunați oameni de scenă, și îi aștept la scoală pe toți cei care vor să devină studenți în teatru și artele spectacolului. Cu siguranță vom întări calitatea învățământului artistic teatral prin această schimbare mult așteptată. Viață lungă pe scândură! – cum se zice în teatru” declară Rectorul UNATC, prof. univ. dr. Liviu Lucaci.
Încă de la finalul anului 2019, UNATC a reclamat şi menţionat necesitatea introducerii unor cursuri care să asigure studenților pregătirea transdisciplinară, formarea lor profesională şi culturală sincronă cu dinamica actuală: este nevoie de cursuri de antreprenoriat artistic, de impresariat artistic, de pedagogie teatrală, de elaborare şi management al proiectelor de finanţare, de îndrumare pentru obţinerea de fonduri nerambursabile pentru proiectele artistice sau cum se pot accesa fonduri europene, aşa cum se justifică un curs pentru dezvoltarea abilităţii de a redacta documente oficiale necesare în parcursul profesional.
Într-un program de studii extins la 4 ani, putem dezvolta abilităţile de comunicare şi cognitive esenţiale, precum: gândirea critică, aptitudinile analitice, creativitatea, soluţionarea optimă a problemelor şi rezidenţa, care facilitează tranziţia absolvenţilor noştri către piaţa muncii.
Consorțiul ARTE
Agenda: UNATC Educațional
Constituirea Consorțiului Universitar Arte
Învățământul superior artistic din România a făcut un pas esențial pe 12 iunie 2021: constituirea, la Iași, în prezența Ministrului Educației, a Consorțiului Universitar Arte. Președinte al Consiliului de administrație a fost ales prof. univ. dr. Liviu Lucaci, Rectorul Universității Naționale de Artă teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București.â
Inițiativa fondării acestui consorțiu universitar aparține a șapte instituții de prestigiu din învățământul superior cu profil artistic din România: Universitatea Națională de Artă teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Universitatea Națională de Muzică din București, Universitatea de Artă și Design din Cluj Napoca, Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj Napoca, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș și Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău. Acestora li se adaugă, cu titlu de invitate permanente, alte unsprezece instituții ce au în componență programe de învățământ universitar artistic: Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea „Transilvania” din Brașov, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, Universitatea „Ovidius” din Constanța, Universitatea din Craiova, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din Oradea, Universitatea din Pitești, Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia și Universitatea „Valahia” din Târgoviște.
Consorțiul universitar Arte își propune promovarea intereselor învățământului universitar cu profil artistic, crearea de strategii comune, colaborarea cu entități academice și artistice similare, eficientizarea și reducerea semnificativă a costurilor academice prin folosirea în comun a infrastructurii didactice și de cercetare, promovarea de programe academice comune, oferirea studenților posibilitatea de a urma specializări și cursuri pe baza acumulării și transferului de credite, facilitarea mobilității cadrelor didactice.
Teatrul în școli
Agenda UNATC Educațional, UNATC Modern
UNATC s-a implicat activ în promovarea beneficiilor pe care educația teatrală le poate avea în formarea individualității umane. Integrat în procesul educațional încă din copilărie, teatrul poate dezvolta tânărului competențe și abilități care îl ajută să se integreze cu mai mare ușurință în comunitate, să chestioneze fenomele din mediul înconjurător și să acționeze într-un mod creativ.
A apărut, astfel, UNATC Junior, proiect de dezvoltare instituțională finanțat de Ministerul Educației, inițiat în 2016, continuat până în ziua de astăzi. Proiectul și-a propus să evidențieze beneficiile aplicării metodelor specifice artei teatrului în educația copilului și a adolescentului. În același timp, activitățile propuse în cadrul proiectului constituie o posibilitate concretă de practică universitară. S-au organizat module de ateliere cu jocuri teatrale destinate copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 19 ani, susținute de studenții Master Pedagogie Teatrală, sub coordonarea profesorilor lor. Proiectul a fost gândit să permită părinților copiilor și profesorilor din învățământul preuniversitar să asiste la ateliere, cu posibilitatea de participare activă, astfel încât copilul să descopere bucuria jocului alături de adult, generând o formă nouă de comunicare.
Eforturile depuse în ultimii ani și-au găsit împlinirea în momentul în care propunerile de programe cu specific teatral au primit aprobare de la Ministerul Educației pentru a fi integrate în Curriculum la Decizia Școlii (CDS), în 2020:
„Eu și scena” (clasele a III-a/a IV-a), aprobată prin ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5530/08.09.2020
„Teatru și noi” (clasele a VI-a/a VII-a), aprobată prin ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5662/30.09.2020
„Laboratorul de teatru” (clasele a X-a/a XI-a), aprobată prin ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5663/30.09.2020
Caravana UNATC pentru Românii de pretutindeni
Agenda: UNATC Social, UNATC Educațional
Partener: Administrația Prezidențială, Departamentul pentru Românii de Pretutindeni
Caravana teatrului pentru diasporă reprezintă un proiect esențial inițiat de către UNATC în anul 2021, în parteneriat cu Administrația Prezidențială și Departamentul pentru Românii de Pretutindeni.
Caravana teatrului pentru diasporă, concept de intervenție culturală, își are originea în Caravana UNATC Junior. Proiect început în 2018, Caravana UNATC se încadrează în domeniul echității sociale, în vederea incluziunii sociale și sporirii accesului la învățământul superior, mai ales a persoanelor din medii dezavantajate, corelarea ofertei educaționale cu cererea pieței muncii (inclusiv la cele privitoare la consilierea și orientarea în carieră).
UNATC se implică la modul concret în proiectele educaționale, culturale și de incluziune socială destinate românilor și copiilor din străinătate.
În cadrul acestei cooperări, studenții și profesorii Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică„I. L. Caragiale” din București doresc să le ofere copiilor din diaspora românească reîntâlnirea cu limba și cultura țării din care provin.
Caravana teatrului pentru diasporă are în program pentru anul 2022 trei deplasări în comunitățile românețti din străinătate.
Caravana UNATC pentru diasporă este un proiect care va avea activități de bază, adaptate la fiecare grup de lucru:
Ateliere de jocuri teatrale;
Spectacole de teatru pentru copii;
Distribuire de material didactic: cărțile publicate la editura UNATC Press, cum ar fi: Gramatica prin jocuri teatrale, Mitologia românească prin jocuri teatrale, Jocuri teatrale. Manual pentru clasele 0-IV, Jocuri teatrale. Manual pentru clasele V-VIII, Jocuri teatrale. Manual pentru clasele IX-XII.
Caravana UNATC pentru diasporă este pe deplin susținută și de către CINETic – Centrul internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative, din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București. Experiența impresionantă a acestui Centru de cercetare se alătură Caravanei UNATC pentru diasporă, prin propuneri efective precum:
publicului din diaspora i se va facilita cunoașterea culturii românești prin intermediul tehnologiilor creativ moderne
utilizarea Realității virtuale și Realității augmentate
Folosirea tehnicilor digitale din cinematografie, interacțiunii digitale sunet-lumină, animației digitale, scenografiei virtuale, designului de jocuri digitale
Dezvoltarea de aplicații digitale specifice acestui proiect
Proiectarea de tururi virtuale, în cadrul cărora, atât românii din diaspora, cât și publicul local, vor putea călători digital în locuri emblematice din România și se vor putea întâlni cu personalități culturale și istorice
Asigurarea, prin aceste multiple tehnologii creative, folosite în scop educațional și artistic, a unei adevărate experiențe imersive în cultura națională. Această experiență multisenzorială și pe deplin imersivă urmărește și creșterea gradului de conștientizare a sentimentului și identității naționale și refacerea legăturilor culturale cu spațiul cultural românesc.
UNATC combate traficul de persoane și sclavia modernă
Agenda: UNATC Social, Artă Educațională
Partener: Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între femei și bărbați – Conf. Univ. Dr. Aurora Martin
Credem că este de datoria noastră să contribuim la procesul de conștientizare a unui subiect care ne privește la nivel profund pe noi toți. UNATC sprijină și contribuie activ la acest proces, atât prin includerea tematică în proiectele de teatru și film, cât și prin dialogul permanent cu partenerii implicați în această arie de responsabilitate socială.
Indicele Global al Sclaviei (the Global Slavery Index) estimează că în România exista în 2018 un risc de vulnerabilitate la forme de sclavie modernă de 33,88%. Conform estimărilor, aproximativ 86.000 de români sunt sclavi, reprezentând o proporție de 4,32/1000 de oameni, comparativ cu media de 3,9/1000 de oameni, la nivelul Europei. Traficul de persoane se realizează în România, conform datelor oficiale (ANITP), în proporție de 68,8% în scopul exploatării sexuale, urmată de exploatare prin muncă, furt, cerșetorie dar și alte forme de exploatare.
Pe 24 februarie 2021, UNATC „I.L. Caragiale” București a găzduit dezbaterea online de aproape trei ore „De Dragobete, despre Loverboy”.
Cu toții am vorbit despre un subiect grav al societății românești și nu numai: traficul de persoane și sclavia modernă. Societatea contemporană, conform statisticilor, conține forme și practici de sclavie modernă, trafic de persoane și exploatare umană în număr mai mare ca oricând. România reprezintă una din sursele principale ale exploatării prin muncă și ale traficului sexual.
8 mai 2021 – Testimoniale video ale studenților UNATC în contextul „Săptămânii egalității de șanse între femei și bărbați”
Proiectele teatrale UNATC de artă educațională, coordonate de conf.univ.dr. Radu Apostol și lect.univ.dr. Mihaela Michailov, tratează tematica egalității de șanse și traficul de persoane.
Filmul emoționează, educă și uneori poate salva vieți! Da, este adevărat!
Regizorul Helmis Napoleon, Profesor Dr. Universitar la UNATC „I.L. Caragiale” București, este autorul filmului Italiencele, ce tratează tematica gravă a traficului de ființe vii. Acest film a schimbat radical, în bine, destinul unei adolescente, aici în România.
La exact un an distanță, pe 24 februarie 2022, UNATC „I.L. Caragiale” București a găzduit dezbaterea online „De Dragobete, despre Loverboy”, alături de Comisia pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte și minorități din Senat și American Council for International Education din România (Programul Professional Fellows).
Insula UNATC
Agenda: UNATC Educațional, UNATC Modern
Scop: reamenajarea curții UNATC pentru a crea un tot unitar din punct de vedere arhitectural și al designului cu clădirea UNATC, servind scopurile didactice, misiunea și valorile UNATC
Principii – Linii directoare:
Să constituie un environment perfect pentru performarea actului didactic și artistic UNATC
Mediu fizic academic amenajat astfel încât să constituie al treilea mare profesor UNATC
Să devină o Insulă a excelenței în educația artistică
Să ofere studenților o reală și memorabilă experiență în relația cu mediul fizic academic/universitar de studiu
Să fie un un spațiu cu adevărat imersiv, o lume cu identitate clară
Să faciliteze desfășurarea conform rigorilor academice a actului didactic UNATC, dar să permită și să încurajeze și experimentul artistic
Un spațiu inspirațional & de happening educațional și artistic
Să poată potența o mai bună relație student-profesor, dar și student-spațiul academic ales – pentru student să devină un ACasă UNATC
Prin toate elementele de design, de la nivel macro la nivel micro, să fie un organism viu
Proiect demarat în toamna anului 2021
Martie 2022 – 90% din proiect este gata.
UNATC pe Bicicletă!
Agenda: UNATC Social¸UNATC Verde, UNATC Modern
Micro campanie de:
o Conștientizare a unei probleme a comunității orașului București – poluarea
o responsabilizare socială a publicului intern prin încurajarea folosirii transportului alternativ – folosirea bicicletei
o realizarea efectivă pentru și cu publicul intern-comunitatea UNATC a două obiective interne
▪ parcare pentru biciclete
▪ Achiziționarea de biciclete – prin parteneriate publice și private -, care vor putea fi folosite gratuit de către membrii comunității UNATC
o Întărire a sentimentului de comunitate și grup unitar UNATC – ”A face ceva împreună”
o Implicarea UNATC în problemele comunității
Debut campanie: 12 februarie 2021
Hashtag-ul principal al campaniei: #unatcpebicicleta
Tipuri de materiale realizate:
filmulețe scurte, cu membrii comunității UNATC, studenți și profesori, folosind bicicleta, cu mesajul explicit ”Susțin UNATC pe Bicicletă”
fotografii cu membrii comunității UNATC, studenți și profesori, publicate în Social Media personală sau a UNATC, cu hashtagul #unatcpebicicletă
publicare săptămânală a materialelor campaniei în Social media UNATC: Facebook, YouTube, Instagram, TikTok.
Realizator: Camelia Teodosiu
Fotografii: UNATC București
Festivalul eco-art Eforie Colorat propune peste 200 de evenimente, găzduite, pe toată durata verii (4 iulie – 4 septembrie), de hub-ul de creație Grădina de Vară din Eforie Sud. Dezvoltat în parteneriat cu institute culturale europene, misiuni diplomatice și festivaluri de film internaționale, Eforie Colorat este un spațiu alternativ de întâlnire la Marea Neagră și, totodată, primul centru dedicat artelor contemporane de pe litoralul românesc.
Accesul la evenimentele incluse în programul acestei ediții este liber.
Mai multe informații despre festival vor fi publicate pe site-ul evenimentului, precum și pe paginile oficiale ale acestuia.
Demult uitată de călători și de vremuri deopotrivă, istoria fermecătoare a băilor Carmen Sylva i-ar putea inspira încă pe cei dispuși să prelungească un vis de vară într-un parcurs concret de dezvoltare sustenabilă. Festivalul Eforie Colorat readuce memoria, cultura și șarmul unei stațiuni abandonate, al cărei imens potențial a rămas neexploatat în ultimele trei decade.
„Cea mai veche stațiune de pe litoralul românesc mizează pe cultură în procesul de reabilitare. Deschidem spații alternative, în care comunitățile creative își întâlnesc publicul și folosesc arta și dialogul ca modalități de chestionare a societății”. – Emil Cristian Ghiță, co-organizator al festivalului
Despre exploatarea etică și coerentă a potențialului turistic, dezvoltare sustenabilă și oportunități de creștere prin cultură va vorbi, la Eforie Sud, și jurnalistul britanic Charlie Ottely, cunoscut pentru seria documentarelor Flavours of Romania sau Wild Carpathia, invitat special al festivalului în cadrul unui colocviu cu proiecție de film programat în luna august.
Reunind genuri diferite și viziuni multidisciplinare în arta contemporană, programul celei de-a doua ediții a festivalului de ecologie și artă Eforie Colorat cuprinde o suită de 200 de evenimente, găzduite de Grădina de Vară din Eforie Sud. Este o încercare de a vorbi despre simplitate și natură într-o eră în care tehnologia schimbă totul, de la rolul și sensul actului artistic, la materia sensibilă cu care acesta operează.
Dezvoltat în parteneriat cu institute culturale europene, misiuni diplomatice și festivaluri de film interne și internaționale, Eforie Colorat propune zilnic, pe durata celor două luni de vară, filme, concerte, dezbateri, vernisaje, ateliere și acțiuni de ecologizare, evenimente gândite pentru a șterge barierele dintre artiști și mulțimi și granițele dintre spațiile de expunere convenționale și spațiul public.
Recitalurile de poezie sau expozițiile de fotografie întregesc oferta culturală a verii, alături de seri cu muzică clasică, experimentală și alternativă, concerte blues și jazz sau momente CineConcert. Vizitatorii se vor bucura de o zonă de drinks, spații de joacă pentru copii și de o bibliotecă pop-up.
Festivalul debutează luni, 4 iulie, de la ora 18:00, cu un concert acustic: Alexandra (Focșa) & Rosta Man Acoustic Night, urmat de scurtmetrajul „Tu, ăla cu mustaţă”, o poveste despre ce a însemnat fotbalul pentru fiecare băiat crescut în România anilor ’90.
Eforie Colorat redă comunității câteva centre uitate, printre care și fosta Grădină de Vară, cel mai mare spațiu cultural de la Marea Neagră, părăsit și deteriorat în cursul ultimelor decade.
„Apărut din necesitatea de a oferi o alternativă într-un sector dominat de oferte comerciale, festivalul vorbește despre revitalizarea spațiilor culturale abandonate, oferind un model actual de bune practici, absolut necesar dezvoltării comunităților și turismului local. Programele noastre au deja relevanță la nivel regional și aduc publicul larg mai aproape de scena artistică contemporană. Este o încercare de a demonstra că arta este limbajul comun prin care se poate realiza schimbarea”, spune Emil Cristian Ghiță, unul dintre inițiatorii acestui program.
Reunind teme verzi și subiecte stringente din lumea actuală, ediția de anul acesta a festivalului se dezvoltă în patru secțiuni interconectate: film, muzică alternativă, vernisaje sau intervenții artistice și dezbateri subsumate temelor de ecologie actuale.
FILM.
Cinematograful în aer liber propune și anul acesta 50 de seri de film, în cursul cărora vor fi proiectate peste 200 de producții, scurtmetraje, animații, filme românești sau filme de artă internaționale, oferite de institute culturale, reprezentanțe diplomatice sau festivaluri de film europene.
Dacă zilele de luni sunt, de regulă, destinate relaxării după un week-end aglomerat, în fiecare zi de marți, începând de la ora 20:30, Festivalului Short Film Breaks aduce o serie de scurtmetraje premiate în competițiile internaționale.
Serile de miercuri sunt dedicate exclusiv filmelor românești, propuse, printre alții, de Caravana Filmului Românesc, precum “Octav” sau “Funeralii fericite”. Zilele de joi aduc filme de animație precum “Turning Red” sau “The Secret Life of Pets”.
Vinerea și sâmbăta sunt programate filme europene și documentare oferite de centrele culturale partenere. Duminica este ziua dedicată marilor producții, precum Bohemian Rhapsody, Grand Budapest Hotel sau Dune.
„Cred că un oraș fără cinematograf e un oraș trist. Și cred că cei de la Eforie Colorat sunt plini de ambiții romantice în eforturile pe care le fac pentru a ține deschis cinematograful pe durata întregului sezon estival”– Aida Economu, actriță.
Muzică și Arte vizuale.
Prin satelitul său – E T A J on Wheels, galeria bucureșteană E T A J artist-run Space se mută, în perioada verii, în incinta grădinii de vară din Eforie Sud, unde va găzdui trei artiști contemporani: Mircea Modreanu, Lucian Sandu Milea și Ana Cristina Toma.
Artista Irina Botea propune multiple tipuri de performance și documentări video experimentale, explorând simbolistica și valențele artistice ale unor elemente emblematice locale. Faimosul nămol de Techirghiol susține diverse abordări contemporane, devine temă a unor intervenții performative, inspiră un party și capătă nuanțe hip în atelierele de mud graffiti.
Vizitatorii sunt invitați la ateliere creative de olărit conduse de artistul ceramist Ana Stroie sau la ateliere creative și de reciclyng pentru copii. Figuri emblematice ale cinematografiei spaniole și lucrări ale unor designeri suedezi se numără printre temele expozițiilor de fotografie care vor fi găzduite de hub-ul cultural din Eforie Sud, un spațiu deschis tuturor artelor, care va fi inundat, pe toată perioada verii, de muzică.
Apreciați pentru originalitatea experimentelor lor acustice, artiștii Diana Miron si Laurențiu Coțac transformă în muzică experimentală sunetele naturale specifice locului, captate din zona de coastă, din rezervația naturală a Lacului Techirghiol și din zona pădurii aflate în apropierea mării. Vara muzicală promite, de asemenea, concerte de chitară clasică, muzică clasică, muzică experimentală, jazz și blues.
10 zile de ECOLOGIE. AggressiON/OFF: public, privat, natural.
O serie de dezbateri, colocvii și intervenții performative pun în discuție stoparea agresiunii asupra naturii, în contextul mai larg al noilor practici consumeriste sau al schimbărilor geopolitice și al efectelor pe care acestea le vor avea asupra conceptelor de ecologie și responsabilitate față de mediu.
Găsim liniștea într-un spațiu obiectiv, care anulează orice atribut socio-cultural, primind oamenii ca pe niște simple forme de viață, alături de nisip, iarbă, melci sau păsări. Artiști implicați civic, precum Lia și Dan Perjovschi, vorbitori titrați în probleme de ecologie, cum ar fi Cristian Neagoe, alături de jurnaliști sau designeri pun în discuție soluțiile actuale pentru îndeplinirea obiectivelor net zero în contextul crizei energetice globale.
Efectele conflictului armat pornit de Rusia în Ucraina și criza umanitară antrenată de acesta readuc în atenția publică agresiuni pe multiple niveluri față de oameni, state și față de mediu. Globalizarea, un traseu punctat de crize ecologice, pandemice și geopolitice, este cadrul mai larg în care poate fi repus în discuție omul, în nenumăratele sale ipostaze, de la simplul agresor care consumă neglijent, la rolul său de creator al realului sau cel ideal, de contemplator care-și abandonează identitatea socio-culturală pentru a se re-integra în natură.
Desfășurat în Grădina de Vară, dar și în diverse puncte de pe faleză, segmentul aggressiON/OFF susține și promovează responsabilitatea față de mediu și implicarea comunității în activități ecologice.
„Eforie Colorat tratează subiecte importante, subiecte care se dezbat global, deci locul acesta este sincron cu ce se întâmplă acum în toată lumea responsabilă”.- Dan Perjovschi, artist vizual
MUZEUL LITORALULUI.
Reabilitarea Arhivelor Carmen Sylva.
De la întemeierea ei, în 1889, și până astăzi, stațiunea Eforie Sud a trecut prin schimbări de nume și regim, care și-au lăsat, cu toate, amprenta asupra comunității și asupra infrastructurii. Proiectul Arhivele Litoralului este o colaborare a unui grup interdisciplinar de artiști și teoreticieni, antropologi, biologi cunoscători ai florei endemice, specialiști în arhivare, digitalizare, conservare a documentelor și patrimoniu.
„Am documentat peste 50 de imobile cu valoare arhitecturală deosebită, am adunat peste 300 de artefacte care ne-au permis să studiem felul în care s-a dezvoltat orașul de-a lungul timpului. În cursul cercetării, am descoperit povești și istorii fermecătoare, alături de documente care ne permit să recompunem istoria familiei care a întemeiat orașul și etapele specifice ale dezvoltării acestuia. Pe termen lung, dorim să extindem această cercetare și în celelalte stațiuni. Avem nevoie de un partener puternic, astfel încât Muzeul Litoralului să devină realitate”, spun organizatorii festivalului.
Muzeul Litoralului, care cartografiază istoricul stațiunii de la finalul secolului al XIX-lea, până în perioada comunistă și post-comunistă, este parte dintr-un plan mai larg de consolidare a ecosistemului cultural propriu al litoralului românesc și redefinire a sa ca zonă strategică, cu valențe economice, multiculturale și turistice.
Sănătatea mentală este un element esențial al stării de bine a oamenilor, deși mai puțin discutată și cercetată decât alte variabile care contribuie la stare de bine generală.
Sănătatea mentală include bunăstarea noastră emoțională, psihologică și socială. Afectează modul în care gândim, simțim și acționăm. De asemenea, contribuie la felul în care gestionăm stresul, relaționăm cu ceilalți și facem alegeri.
Romanian Mental Health Film Festival își propune să ofere un context în care să se discute despre importanța sănătății mentale și despre implicațiile diverse pe care aceasta le are la nivel individual, relațional și comunitar prin intermediul unui program de filme artistice; discuții cu artiștii și regizorii implicați în realizarea filmelor; dialoguri cu persoane relevante din diferite domenii; evenimente de socializare.
Subiectul sănătății mentale poate fi delicat pentru mulți dintre noi și suntem conștienți că poate fi asociat cu stigmă, discriminare sau trăiri neplăcute.
Romanian Mental Health Film Festival se va desfășura la Iași pe 5, 6, 7 și 8 mai 2022 în 5 locații din oraș. În program sunt incluse 8 proiecții de film, 3 dialoguri și 5 petreceri. Intrarea este libera și accesul se face pe bază de înscriere.
Programul Festivalul include:
8 proiecții de film:
1. După Dealuri
2. Cracking Up
3. Adieu Lacan
4. Otto Barbarul
5. Sorry We Missed You
6. Land Of Not Knowing
7. Elephant Song
8. Noi Împotriva Noastră
3 dialoguri:
1. Katia Pscariu & Vlad Tăușance
2. Tibi Ușeriu & Mihai Dobrovolschi
3. Vasile Ernu & Felicia Stoica
4 petreceri:
1. Cel Visător
2. Vlad Dobrescu, Nipple Tropicana
2. Silent Strike, Dan Basu
4. Les Animaux
5 locații:
1.Teatrul Luceafăru
2. Casa de Cultura Mihai Ursachi
3. Casa Muzeelor
4. Cafeneaua Acaju
5. Bistro Bindu
RMHFFest este un proiect de lungă durată, cu ediții anuale în luna mai, care la nivel internațional este luna Conștientizării Sănătății Mentale (eng. Mental Health Awareness Month). Pe parcursul anului, festivalul va avea evenimente satelit în jurul unor proiecții de film organizate atât în Iași, cât și în alte orașe.
Festivalul va susține evenimente culturale și de specialitate prin recomandări de filme. Strategia pe termen lung a festivalului este să devină o competiție internațională de film, cu un juriu reprezentativ pentru cinematografie și domeniul sănătății mentale.
Cea mai rea fată din lume, o poveste despre devenire și maturizare, în cinema din 4 februarie!
Publicat de Andra Radu,
2 februarie 2022, 10:00 / actualizat: 2 februarie 2022, 13:03
Regizorul norvegian Joachim Trier revine pe marile ecrane cu filmul care încheie trilogia dedicată orașului Oslo, Cea mai rea fată din lume/ The Worst Person In The World. Distribuit de Independența Film din 4 februarie în cinematografe, Cea mai rea fată din lume spune povestea unei tinere de 30 de ani, din generația millenialilor, aflată în căutarea fericirii și a partenerului ideal. Rolul din acest film i-a adus actriței Renate Reinsve premiul pentru interpretare feminină la Cannes 2021.
Julie (Renate Reinsve) se apropie de 30 de ani, iar viaţa ei e un haos total. Exact când iubitul ei mai în vârstă, Aksel (Anders Danielsen Lie), un popular autor de romane grafice, insistă să oficializeze relaţia, Julie ajunge neinvitată la o petrecere unde îl întâlneşte pe tânărul şi carismaticul Eivind (Herbert Nordrum) … În curând, Julie se desparte de Aksel și se aruncă într-o nouă relație, sperând că aceasta îi va aduce o nouă perspectivă asupra vieții. Dar foarte repede va ajunge să realizeze că unele alegeri sunt deja istorie.
Cea mai rea fată din lume/ The Worst Person In The World este o comedie romantică despre dragoste și relații în zilele noastre, despre oportunități și temeri.
Filmul a atras aprecierea publicului încă de la premiera care a avut loc la Cannes și se regăsește în numeroase topuri ale celor mai bune filme ale anului 2021, inclusiv pe deja celebra listă a lui Barack Obama, sau pe listele de predicții pentru nominalizări la Premiile Oscar.
Cea mai rea fată din lume/ The Worst Person In The World este cel de-al treilea film din trilogia lui Joachim Trier, în care se regăsesc Reprise (2006) și Oslo, 31 august (2011), filmul care a câștigat marele premiu la Festivalul Internațional de Film Transilvania 2012.
Renate Reinsve este la primul ei rol principal în Cea mai rea fată din lume/ The Worst Person In The World, în timp ce Anders Danielsen Lie joacă și în celelalte două titluri ale trilogiei.
Se caută peste 300 de figuranţi pentru filmul „Sibiu 89”!
Publicat de Andra Radu,
1 februarie 2022, 16:00 / actualizat: 1 februarie 2022, 18:13
„Sibiu 89” este titlul unui lungmetraj inspirat din evenimentele reale ale Revoluţiei din 1989. Lungmetrajul se va filma la Brăila. Astfel, echipa de filmare caută peste 300 de persoane dornice să participe la filmări ca figuranţi.
„Regizorul filmului ‘Sibiu 89’, Tudor Giurgiu, îşi propune să readucă în atenţia publicului acest episod important din istoria recentă şi să facă puţină lumină în evenimentele petrecute în realitate în oraşul Sibiu.
Filmările vor reproduce scene ale protestelor de stradă, dar şi scene de luptă, care vor ilustra degringolada şi confuzia instalată în acele zile pe străzi. Au fost alese ca locuri de filmare vecinătatea Liceului Mihail Sebastian, strada Sergent Tătaru, strada Vadul Schelei, precum şi zona Parcul Monument – Liceul cu program sportiv”, se arată într-un comunicat de presă remis de Libra Film Production.
Filmările sunt programate în perioada 8 – 25 februarie 2022.
Un tânăr evreu belgian ce încearcă să scape de execuție în timpul celui de-al Doilea Război Mondial își inventează o nouă identitate, dar și o limbă ce nu există, pentru a-și salva viața.
Impresionanta poveste, regizată de Vadim Perelman, nominalizat la Oscar, ajunge în cinematografele din România din 8 octombrie, distribuit de Independența Film.
„Lecții de persană”/ „Persian Lessons” a avut premiera mondială la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2020 și a atras un număr impresionat de spectatori la TIFF 2021, unde a fost proiectat în premieră națională, în prezența regizorului.
În Franța anului 1942, tânărul evreu belgian Gilles (Nahuel Pérez Biscayart) este arestat de trupele SS și trimis împreună cu alți evrei într-un lagăr. Pentru a-și salva viața, acesta pretinde că este persan și primește periculoasa misiune de a-l învăța Farsi pe Klaus Koch (Lars Eidinger), ofiţerul care administrează bucătăria lagărului şi care visează să deschidă un restaurant în Iran imediat după terminarea războiului.
Cu ajutorul unor trucuri ingenioase Gilles inventează zilnic cuvinte în Farsi, pe care ulterior i le predă lui Koch, însă relația specială care se leagă între cei doi provoacă invidie printre ceilalți prizonieri și soldați. Dar oare pentru cât timp va putea fi păstrat secretul lui Gilles?
„Lecții de persană”/ „Persian Lessons” este o co-producție Rusia – Germania – Belarus, regizată de Vadim Perelman și parțial inspirată de o poveste scrisă de Wolfgang Kohlhaase, intitulată „Erfindung einer Sprache”, care are la bază o poveste reală. Filmul a avut premiera internațională la Festivalul Internațional de Film de la Berlin din 2020.
„Mi-a fost frică să nu umanizez prea mult naziștii, dar am făcut-o oricum. De asemenea, nu am vrut să iasă ceva amuzant. E bizar ca oamenii să râdă la un film despre Holocaust, despre un lagăr de concentrare. Dar oamenii râd. Am fost surprins, dar în același timp am fost și mulțumit într-un fel. Cred că ai nevoie de această doză de amuzament pentru a fi capabil să asimilezi acea realitate dură și dureroasă.” – a declarat Vadim Perelman într-un interviu acordat publicației românești Libertatea, la TIFF 2021.
Pentru dezvoltarea „limbii” folosite în film, Vadim Perelman a colaborat cu un lingvist de Universitatea din Moscova, care a inventat aproximativ 300 de cuvinte având la bază numele victimelor franceze din lagărul la Auschwitz.
„Pentru mine, ca evreu, a fost o responsabilitate enormă să spun această poveste cu respect și grijă”, a spus regizorul filmului.
Filmul „Scara”, despre destinul unui actor român celebru, în regia lui Vlad Păunescu, intră în cinematografe din 15 octombrie.
Pelicula urmăreşte parcursul unui tânăr venit din provincie la Bucureşti, unde devine unul dintre cei mai talentaţi actori ai generaţiei sale, un star al anilor ’80, iar apoi o figură marcantă a evenimentelor din jurul Revoluţiei din Decembrie 1989 şi Mineriadei.
Inspirat din fapte reale, filmul este construit pe mai multe planuri şi surprinde viaţa în teatrele bucureştene şi magia din jurul unui spectacol legendar – „Karamazovii”, de la Teatrul Nottara, demolările bisericilor de către comunişti sau zbuciumul interior al personajului principal, un rebel tot mai constrâns de regim.
Din distribuţia filmului, care numără peste 80 de personaje, fac parte actori consacraţi precum Eduard Trifa, Horaţiu Mălăele, Valentin Teodosiu, Ioana Crăciunescu, Nicodim Ungureanu, Ion Andrei Ionescu, Magda Catone, Dragoş Galgoţiu (regizor de teatru aflat la debut ca actor în lungmetraj), dar şi actori tineri ca Voica Oltean, Ana Maria Guran, Ada Galeş, Ioana Bugarin.
Scenariul este semnat de Vlad Păunescu şi Constantin Chelba, scenografia de Sorin Dima, iar costumele de Oana Păunescu.
Regizorul Vlad Păunescu dedică acest film tuturor „făcătorilor” de spectacole: „Am trăit şi eu şi soţia mea, Oana Păunescu, care semnează costumele filmului, printre actori, regizori, creatori de teatru, film sau artă. Dorinţa mea a fost să le dedicăm lor acest film. Le mulţumesc că există, pentru că fără ei nu aş fi existat nici eu, nici soţia mea. Am ales să spun această poveste pentru că face parte din trecutul meu, am trăit acele vremuri, alături de oamenii ale căror destine am încercat să le transpun acum pe ecran. Cred că este o istorie importantă, care trebuie ştiută mai ales de tinerii născuţi după Revoluţie, ca să nu se mai repete”.
Programul proiecţiilor va fi anunţat pe paginile de Facebook şi Instagram ale filmului.
După un parcurs impresionant în festivaluri din Europa, Statele Unite ale Americii și Asia, „Câmp de maci”, debutul în cinematografie al regizorului Eugen Jebeleanu, a ajuns oficial în cinematografele din România.
Filmul va putea fi urmărit în 20 de cinematografe din 11 de orașe din țară (Bacău, Botoșani, București, Cluj, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Ploiești, Sibiu, Timișoara).
Pe lângă proiecțiile din țară, „Câmp de maci” va avea o proiecție specială în parteneriat cu asociația Accept, joi, 23 septembrie, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului Român.
Proiecția va fi urmată de o discuție alături de o parte din echipa filmului, alături de Iustina Ionescu, avocată de drepturile omului, Dani Prisacariu, coordonator Luna Istoriei LGBT 2013, și moderată de Teodora Ion Rotaru, directoare executivă Accept.
Realizat după un scenariu de Ioana Moraru, „Câmp de maci” a fost prezentat în premieră mondială la cea de-a 24-a ediție a Festivalului Internațional Tallinn Black Nights (PÖFF). Până în acest moment filmul a fost prezent în peste 40 selecții oficiale la festivaluri din Europa, Statele Unite ale Americii și Asia.
„Câmp de maci” are în palmares șase premii internaționale, două dintre acestea fiind acordate pentru cea mai bună interpretare actorului Conrad Mericoffer (la Festivalul Internațional de Film Gijón și Festivalul Internațional de Film de la Torino).
În România, filmul a fost prezentat în premieră la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), unde a fost recompensat cu două premii: Premiul pentru Cea mai bună regie și Premiul Publicului.
Inspirat din fapte reale, „Câmp de maci” prezintă o zi din viața lui Cristi (Conrad Mericoffer), un tânăr jandarm din București. În timpul unei vizite scurte a lui Hadi (Radouan Leflahi), bărbatul cu care are o relație la distanță, Cristi și colegii lui participă la o intervenție într-un cinematograf din centru, unde o serie de protestatari sabotează proiecția unui film LGBTQ+. În mijlocul scandalului din cinema, o relație pasageră din trecut cu un alt bărbat revine în prezent, amenințându-i stabilitatea profesională și personală.
Din distribuția filmului mai fac parte Alexandru Potocean, Cendana Trifan, Ionuț Niculae, Alex Călin, Rolando Matsangos și George Piștereanu. Filmul este produs de Velvet Moraru, imaginea este semnată de Marius Panduru, montajul de Cătălin Cristuțiu, sunetul de Alex Dragomir, iar scenografia și costumele de Velica Panduru.
„EVA FilmMakers Fest”, primul festival de film dedicat exclusiv femeilor regizor, care se va desfăşura la Sfântu Gheorghe în perioada 4-10 septembrie, aduce în faţa publicului creaţiile a şapte regizoare din România şi Ungaria.
Deschiderea oficială a evenimentului va avea loc pe 4 septembrie, de la ora 17:30, în Sala Chaplin a Cinematografului Arta din Sfântu Gheorghe, iar fiecare zi va fi dedicate unei regizoare.
Cele şapte participante sunt Kocsis Agnes, Dana Bunescu, Szilagyi Zsofia, Andra Tarara, Felmeri Cecilia, Carmen Lidia Vidu şi Horvat Lili.
În programul festivalului sunt incluse, totodată, şi master-class-uri susţinute de fiecare dintre participante, precum şi proiecţii ale altor regizoare cărora programul de anul acesta nu le-a permis să participe la festival, respectiv Chiara Malta (cu filmul „Femei obişnuite”), Ivana Mladenovici (cu filmul „Ivana cea groaznică”) şi Ana Lungu (cu filmele „Un prinţ şi jumătate” şi „Autoportretul unei fete cuminţi”).
„EVA FilmMakers Fest se extinde totodată şi către alte cinci localităţi, dezavantajate de lipsa unui cinematograf, respectiv în Târgu Secuiesc, Baraolt, Sita Buzăului, Covasna şi Întorsura Buzăului, unde vor avea loc proiecţii în spaţii neconvenţionale, care permit tehnic difuzarea de filme în condiţii decente. (…)
La Sfântu Gheorghe, accesul se va face pe bază de bilete cu tarif redus. Intrarea la filmele proiectate în cele cinci localităţi incluse în proiect va fi gratuită, în limita locurilor disponibile. După difuzarea peliculelor, publicul va putea rămâne în sală pentru discuţii libere cu regizoarele invitate, pe marginea filmului respectiv şi nu numai”, au declarat organizatorii.
„EVA FilmMakers Fest” se va încheia pe 10 septembrie, cu un concert de muzică de film susţinut de Orchestra de Cameră Ciuc (Csiki Kamarazenekar), tot în ultima zi fiind programat un master-class special „In memoriam Fam Erika”.
Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL (9-15 august, Sfântu Gheorghe, Delta Dunării) prezintă cu două zile înaintea premierei mondiale RESPECT, filmul consacrat reginei muzicii soul Aretha Franklin, având-o ca protagonistă pe Jennifer Hudson.
Proiecția va avea loc miercuri, 11 august, și va fi precedată de concertul „Luiza Zan sings Aretha Franklin”.
RESPECT, proiectat la ANONIMUL IIFF prin amabilitatea Forum Film, prezintă viaţa legendarei artiste Aretha Franklin, din copilărie până la perioada de glorie.
Aretha Franklin, care a murit în august 2018, la vârsta de 76 de ani, a participat iniţial activ la dezvoltarea proiectului. Artista se gândea încă de la finalul anilor 1980 la o adaptare cinematografică a cărţii biografice „Aretha: From These Roots”.
Laureată cu un premiu Oscar pentru rolul din „Dreamgirls” (2006), Jennifer Hudson (38 de ani) a fost aleasă de însăși Aretha Franklin pentru a-i juca rolul, cu puțin înainte de dispariția acesteia.
Semnat de Liesl Tommy, RESPECT îi include în distribuţie pe Forest Whitaker, Marlon Wayans, Audra McDonald, Marc Maron, Tituss Burgess, Saycon Sengbloh, Hailey Kilgore, Skye Dakota Turner, Tate Donovan şi Mary J. Blige.
Luiza Zan, una dintre cele mai cunoscute interprete de jazz din România, va susține un concert dedicat Arethei Franklin înainte de proiecția filmului, în Green Dolphin Camping miercuri, 11 august, de la ora 21:00.
Accesul la toate proiecțiile din cadrul festivalului este gratuit. Pentru proiecțiile care au loc în Complexul Cinema Green Village, accesul este condiționat de deţinerea unui bilet cu valoare 0, care asigură rezervarea locului la proiecție și care poate fi achiziționat de pe platforma Eventbook.ro cu 24 de ore înainte de începerea proiecțiilor, începând cu ora 11:00, inclusiv pentru prima zi de festival, 9 august. Comenzile sunt limitate la 4 bilete/adresă email.
Peste 60 de proiecţii de film, 18 dezbateri cu peste 60 de invitaţi, trei producţii de teatru în premieră şi opt concerte vor putea fi urmărite la cea de-a XIII-a ediţie a Festivalului de Film şi Istorii Râşnov, care se va desfăşura în perioada 20 – 29 august.
Evenimentele din cadrul festivalului vor avea loc în mai multe spaţii din Râşnov – Cetate, Cinema Amza Pellea, Şcoala Peter Thal, Biserica Evanghelică, Centrul Schubz, Piaţa Unirii, Braşov – Bastionul Ţesătorilor, Codlea – Promenadă, Biserica Evanghelică, Casa de Cultură, Hărman – Biserica Evanghelică, Parcul central şi Crizbav – Biserica Reformată.
Printre invitaţii speciali ai evenimentului se numără Marcel Iureş, Vlad Ivanov, Nicu Alifantis, Toulouse Lautrec, Ada Milea, Taxi, Irina Margareta Nistor, Adrian Cioroianu, Gelu Duminică.
Din program nu vor lipsi, pe lângă proiecţiile de film, producţiile de teatru şi concerte, 14 proiecţii muzicale inedite, două lansări de carte, o lansare de vinil, un cineconcert, expoziţii.
Locurile la evenimentele din cadrul festivalului sunt limitate, dar pentru cei care nu pot ajunge se pregăteşte o infrastructură de live streaming.
Patru prieteni – trei băieți și-o fată – ne poartă din Italia anilor ‘80 până în prezent, într-un carusel al emoțiilor pe care le poate trăi oricare dintre noi.
„Anii noștri de glorie”/ „Gli anni più belli”, un film de Gabriele Muccino despre prietenie, generozitate și bucuriile tinereții, vine din 6 august în cinematografe, distribuit de Independența Film.
Giulio (Pierfrancesco Favino), Gemma (Micaela Ramazzotti), Paolo (Kim Rossi Stuart) și Riccardo (Claudio Santamaria) sunt patru adolescenți idealiști și de nedespărțit. Din Italia anilor ‘80, când devin prieteni, și până prezent, viețile lor se intersectează constant și împărtășesc succese și eșecuri, vise și dezamăgiri care se suprapun într-o mare poveste de prietenie și iubire.
Suntem martorii vieții lor, dar și a schimbărilor din societate, și totul se întâmplă într-un decor cât se poate de italian, cu o coloană sonoră pe care se regăsește piesa „Gli anni più belli” a lui Claudio Baglioni, care a și dat titlul filmului.
Filmările pentru „Anii noștri de glorie” au început în iunie 2019, la studiourile Cinecittà și Roma, Napoli și Ronciglione, iar cinefilii vor fi fericiți să regăsească diverse referințe la filme clasice precum „Amarcord” și „La dolce vita”.
Filmul a fost lansat în Italia în 2020 și a înregistrat un succes la box office remarcabil, mai multe săptămâni la rând.
După ce a câștigat Premiul Publicului la ediția din 2002 a Sundance Film Festival cu filmul „L’ultimo bacio”, Gabriele Muccino a reușit să atragă atenția industriei de film americane și să devină un cineast recunoscut la nivel internațional.
Cea mai cunoscută colaborare a lui Muccino este cea cu Will Smith pentru filmele „În căutarea fericirii”/ „The Pursuit of Happyness” și „Șapte suflete”/ „Seven Pounds”. De asemenea, a regizat două filme cu o distribuție remarcabilă: „Mereu în offside”/ „Playing for Keeps”, printre actorii principali numărându-se Gerard Butler și Uma Thurman și „Totul despre tata” / „Fathers and Daughters”, unde a lucrat cu Amanda Seyfried și Russell Crowe.
Protagoniștii filmului „Anii noștri de glorie” sunt cu toții originari din Roma: Pierfrancesco Favino („Ziua Z: Apocalipsa”, „Trădătorul„/ „Il traditore”, „Suburra”), Micaela Ramazzotti („Nebune de fericire”/ „La pazza gioia”), Kim Rossi Stuart, care a avut primul său rol la vârsta de numai 5 ani, alături de tatăl său, un actor consacrat în Italia, și Claudio Santamaria, care a jucat în „L’ultimo bacio”, de unde a și rămas în atenția lui Gabriele Muccino. O surpriză plăcută a criticilor a fost debutul în actorie a cântăreței Emma Marrone, care joacă rolul soției lui Riccardo.
„Miracol”, cel mai nou lungmetraj regizat de Bogdan George Apetri („Periferic”, „Neidentificat”) a fost selecționat în cadrul celei de-a 78-a ediții a Festivalul Internațional de Film de la Veneția, cel mai vechi festival de film și unul dintre cele mai prestigioase festivaluri din lume.
Este prima participare a unui lungmetraj românesc într-o secțiune competițională la acest festival în ultimii 12 ani. Festivalul Internațional de Film de la Veneția (Biennale Cinema) va avea loc în perioada 1 – 11 septembrie 2021.
„Miracol” va avea premiera în secțiunea competitivă Orizzonti, dedicată filmelor care reprezintă cele mai noi și expresive tendințe din cinematografia internațională.
Filmul va ajunge pe marile ecrane din România la începutul anului 2022.
Împărțit în două capitole, „Miracol” o urmărește pe tânăra călugăriță novice Cristina Tofan (Ioana Bugarin) în timp ce se strecoară afară dintr-o mănăstire izolată, pentru a merge la spitalul din orașul vecin. Nereușind să-și rezolve problemele și să-l găsească pe bărbatul pe care îl caută, pe drumul de întoarcere întâlnește o soartă neașteptată.
A doua parte a filmului îl are în centru pe Marius Preda (Emanuel Pârvu), inspectorul de poliție plecat pe urmele ei. Marius reface călătoria Cristinei, pas cu pas – într-o structură perfect oglindită. Investigația detectivului aduce la lumină indicii și confesiuni care conduc nu numai înspre adevărul greu de înțeles din spatele acțiunilor Cristinei, ci și la un posibil miracol.
În opinia regizorului, „filmul nu urmărește să dea prioritate unei viziuni realiste asupra lumii, față de una mistică. Povestea funcționează la fel de bine dacă este privită din unghiul pragmatic al privitorilor pentru care credința nu înseamnă nimic sau, dimpotrivă, dacă este percepută dintr-o perspectivă religioasă, supranaturală, imaterială. Filmul nu oferă răspunsuri, ci sugerează mai multe traiectorii posibile către un punct final misterios, unic și irepetabil în sufletul fiecărui spectator. Filmul face acest lucru aducând în prim plan abordarea realistă a unei povești care, în opoziție, poate fi de asemenea interpretată în întregime într-un mod spiritual”.
În rolurile principale joacă Ioana Bugarin și Emanuel Pârvu, distribuția fiind completată de actorii Cezar Antal, Ovidiu Crișan, Valeriu Andriuță, Ana Ularu, Valentin Popescu, Marian Râlea, Nora Covali, Natalia Călin, Cătălina Moga, Olimpia Mălai, Vasile Muraru și Mircea Postelnicu.
Imaginea filmului este semnată de Oleg Mutu, scenografia de Mihaela Poenaru, de costume s-a ocupat Liene Dobrāja, iar de machiaj Bianca Boeroiu. Minodora Șerban este producător executiv, iar co-producători sunt Viktor Schwarcz și Aija Bērziņa. Filmul este produs de Oana Iancu și Bogdan George Apetri prin noua lor casă de producție The East Company Productions.
„Miracol” este cel de-al treilea lungmetraj semnat de Bogdan George Apetri, regizor român născut în Piatra-Neamț, care predă regie de film la prestigioasa universitate Columbia din New York.
Filmul său de debut „Periferic” (2010) a fost premiat în țară și în festivaluri internaționale precum cele de la Locarno, Salonic, Varșovia, Vilnius, Taipei și Viena.
Cel de-al doilea film al său, „Neidentificat” a avut premiera internațională anul trecut în cadrul festivalului de la Varșovia, unde a primit Premiul Special al Juriului, iar începând cu 6 august anul acesta poate fi văzut în cinematografele din țară, după premiera din cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania.
„Miracol” este o producţie The East Company Productions (Romania), Cineart TV Prague (Cehia) şi Tasse Film (Letonia). Proiectul a participat la secțiunea Works in Progress din cadrul Les Films de Cannes à Bucarest în anul 2021.
Cinci tineri cineaști care au participat în programul FILM+ își prezintă filmele la Festivalul Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august), în cadrul secțiunii Zilele Filmului Românesc. Două dintre proiecte au beneficiat de sprijin direct în cadrul programului.
Lungmetrajul documentar „Omul cu umbra”, regizat de Dragoș Hanciu, participant cu acest proiect la modulul Work in Progress ediția 5 (2020) va avea premiera la TIFF 2021 pe 29 iulie, de la ora 22:00, la UBB Open Air, a doua proiecție fiind programată pe 31 iulie, de la 10:30 la Cinema Victoria.
În centrul poveștii se află Gheorghe Blondă, tehnicianul laboratorului foto analog de la departamentul de film al UNATC București, care, sub semnul modernizării, urmează să fie înlocuit de noua conducere, punând capăt carierei sale de-o viață.
În procesul filmării acestui documentar hibrid observațional și participativ, Jorj pornește o prietenie neașteptată cu regizorul. În paralel cu protestele anticorupție din 2017 din România, filmul propune o privire umanistă asupra unei instituții care funcționează ca o oglindă a autorităților care conduc țara.
Lupta lui Jorj de a-și păstra slujba devine o chestiune de viață și de moarte, mai mult decât o tranziție tehnologică așa cum o motivează conducerea universității.
Scurtmetrajul musical „Trecut de ora 8”, scris, regizat și montat de Alex Pintică – participant cu acest proiect la modulul Producție al primei ediții FILM+ (2016) – are, de asemenea, premiera în Zilele Filmului Românesc (29 iulie de la 21:45 la Iulius Parc Open Air, 30 iulie la Cinema Dacia Mănăștur de la ora 18:00 și 31 iulie de la ora 13:00 la Cinema Florin Piersic).
Când inimile lor nu mai bat la unison, Andrei și Roxana speră la altceva cu altcineva, aşa că organizează o cină între prieteni, într-o seară, trecut de ora opt.
Echipa FILM+ felicită trei alți cineaști, foști participanți ai programului, pentru noile lor realizări.
Andra Hera (participantă la modulul Producție, FILM+ ediția 3, 2018, cu scurtmetrajul „Fructe”) debutează în lungmetraj cu documentarul „În mijlocul meu, vocea.”, Denisse Conn Tubacu (participantă la modulul Work in Progress în cadrul primei ediții FILM+, 2016) este autoarea scurtmetrajului „Carmen de bezea”.
„În numele tatălui”, cel mai nou scurtmetraj scris și regizat de Vladimir Dembinski (participat la modulul Producție FILM+ ediția , 2019, cu proiectul „Duckadam”) va avea premiera națională în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania.
FILM+, programul de susținere a producțiilor cinematografice independente cu buget redus, invită cineaștii la început de carieră din România, Serbia, Bulgaria și Republica Moldova să își înscrie proiectele la cea de-a VI-a ediție (2021-2022).
Înscrierile se pot face online, prin completarea formularelor online de pe site-ul FILM+, până pe 25 iulie! https://film-plus.ro/how-to-apply/.
Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS) va prezenta, în perioada 20-29 august, peste 600 de evenimente realizate de artişti din 37 de ţări, de pe toate continentele, pentru ceea ce va însemna cea mai complexă ediţie desfăşurată până în prezent, anunţă organizatorii într-un comunicat de presă.
Ediţia din acest an a FITS, a cărei temă este una sugestivă, „Speranţa împreună / Building hope together”, va avea o triplă dimensiune, fizică, hibridă şi online.
Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu îşi propune să construiască speranţa împreună cu publicul său, în faţa căruia va prezenta un veritabil regal al artelor spectacolului, cu producţii de teatru, dans, circ, film, musical, operă, carte, conferinţe, expoziţii, performance, muzică, spectacole de stradă.
Israel Galván Company, Charlotte Rampling, Tokyo Metropolitan Theatre, Kibbutz Contemporary Dance Company, María Pagés Compańía sunt doar câţiva dintre marii artişti şi marile companii ale lumii care vor fi parte a FITS 2021.
Reprezentaţiile Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu vor fi disponibile în săli de spectacole, în spaţii neconvenţionale, în biserici, în pieţele centrale ale Sibiului şi în casele spectatorilor, prin site-ul oficial FITS, www.sibfest.ro, www.scena-digitala.ro, pagina de Facebook şi canalul de YouTube.
Sursa foto: FITS/Facebook
Dimensiunea fizică din acest a FITS va include spectacolele din sălile de teatru, din spaţiile outdoor şi din alte locaţii unde sunt programate reprezentaţii cu public.
Acestei componente i se va adăuga varianta hibridă, în care spectacolele indoor, cu public, vor fi transmise în direct, prin intermediul a cinci echipe de streaming în săli de cinema, şi în alte spaţii din Sibiu şi din ţară, în toate zonele unde responsabilii locali îşi doresc un parteneriat cu FITS. Acestor două componente li se adaugă cea de-a treia dimensiune, cea online, prin intermediul căreia producţii special adaptate pentru zona digitală vor fi disponibile iubitorilor de teatru.
Biletele vor fi puse în vânzare începând cu data de 22 iulie, pe www.sibfest.ro şi prin intermediul platformei Entertix, cu preţuri cuprinse între 20 lei şi 150 lei, pentru spectacolele fizice.
„Accesul la evenimentele care se vor desfăşura în spaţii închise se va face în baza biletului individual, al unui document de identitate, precum şi a prezentării a unuia dintre următoarele documente:
dovadă oficială care atestă vaccinarea anti SARS-COV2 (minim 10 zile de la finalizarea schemei de vaccinare),
test PCR negativ – efectuat cu cel mult 72 de ore înaintea evenimentului,
dovadă a rezultatului negativ certificat de o unitate medicală a unui test antigen rapid nu mai vechi de 24 de ore înainte de începerea evenimentului,
dovadă medicală a faptului că se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 90-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-COV-2.
Pentru accesul în săli, organizatorii vor pune la dispoziţia spectatorilor brăţări care să faciliteze triajul epidemiologic rapid. Purtarea măştii de protecţie în săli este obligatorie, în acest moment”, informează organizatorii FITS.
Muntele Athos este, probabil, unul dintre cele mai fascinante locuri de pe Pământ, însă puține informaţii sunt cu adevărat cunoscute despre viețile călugărilor de acolo din cauza accesului dificil în zonă.
Regizorul Andrei Oprescu a stat în această lume plină de sfințenie mai bine de 6 luni, puse cap la cap, timp în care a filmat sute de ore din viaţa viața de zi cu zi a călugărilor cu care s-a împrietenit.
Muntele Athos este un loc aparte, un spațiu sacru în care totul este îndumnezeit. Puțini oameni de rând pot păși aici spre vizitare, dar mulți sunt cei care învață să se conecteze cu inima în credință la acest spațiu.
De aceea, vă invit la un nou exercițiu al trăirii în inimă cu bucurie și frumusețe.
Romanian Fashion Week, celebrul festival de modă, revine la Iaşi după 11 ani de la ultima sa ediţie. Festivalul aduce o premieră la Romanian Creative Week (RCW), eveniment organizat în perioada 2 – 6 iunie.
În cadrul celei de-a XIII-a ediţii a festivalului va fi lansarea POP UP Creative collective, primul târg de modă şi de accesorii dedicat tuturor iubitorilor de design românesc.
Târgul se va desfăşura în perioada 4 – 6 iunie, în Sala Atrium a Palas Mall, între orele 10:00 şi 22:00.
Creatorii care şi-au anunţat prezenţa la târg sunt: Venera Arapu, Mihaela Glăvan, Irina Schrotter, Andreea Tincu, Chic Utility, Sandra Chira, Octavia Chiru, Alexandru Florea, Andrahandaric Studio, LU:NE, Cristina Lazăr, Monom, Prosper Center, Vladimir Sârbu, Victoria Tonu, Wanderer, Gena Tudor, Teodora Rus, Maria Dima, Alexandru Oancea, Oana Cocea, Silvia Cruceru, Hamza, Murmur, Lucian Pop, Ficimimi, Otilia Flonta, Freudenberg, Andreea Raicu, BOL Fashion of Nature, Lin Apparel.
Între 2 şi 6 iunie, Iaşiul devine nucleul creativităţii din România, găzduind, în cadrul Romanian Creative Week, nume sonore din domenii precum modă, arhitectură, muzică, film, publicitate, new media, design industrial.
Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.
Festivalul Internațional de Film din Belgrad este unul dintre cele mai importante festivaluri din Europa Centrală și de Est și un pilon important al vieții culturale din capitala Serbiei.
Juriul festivalului a menționat că premiul a fost acordat pentru o „expresivitate regizorală precisă și subtilă, care reflectă un proces complex de lucru cu actorii. De asemenea, aceștia au adăugat că filmul „oferă o perspectivă profundă asupra conflictului intern al protagonistului, a cărui poveste personală se ridică la nivelul unei teme sociale importante și universal valabile”.
Cea de-a 49-a ediție a evenimentului a avut loc fizic în perioada 7-16 mai. Pe lângă cele două premii din Serbia, CÂMP DE MACI a câștigat și premiul din secțiunea Talents, la Festivalul D’A Film Barcelona (29 aprilie – 9 mai).
Juriul evenimentului și-a motivat alegerea menționând că „filmul dezvăluie o experiență imersivă într-o realitate claustrofobă, prin intermediul unei narațiuni clare, a unor interpretări impresionante ale actorilor și a unei virtuozități regizorale”.
Drama „Câmp de maci”, debutul în cinematografie al regizorului Eugen Jebeleanu, a fost prezentată în premieră mondială la cea de-a 24-a ediție a Festivalului Internațional Tallinn Black Nights (PÖFF).
Până în acest moment filmul are în palmares cinci premii internaționale, două dintre acestea fiind acordate pentru cea mai bună interpretare actorului Conrad Mericoffer (la Festivalul Internațional de Film Gijón și Festivalul Internațional de Film de la Torino).
De asemenea, filmul este prezent în peste 15 selecții oficiale la festivaluri de film din Europa și Statele Unite ale Americii. Printre acestea se numără: BFI Flare London, Glasgow Film Festival, Miami Film Festival și San Francisco International Film Festival.
„Aceste premii mă onorează și vreau să mulțumesc întregii echipe cu care am lucrat la acest proiect minunat. Este foarte important pentru noi că filmul a fost prezentat în cinematografe și la festivaluri, pentru că spune povestea unui tânăr jandarm homosexual din România de astăzi.
Este o poveste pe care nu o vedem atât de des în cinematografia românească și mă bucur enorm că aceste premii au venit chiar în preajma Zilei Internaționale împotriva Homofobiei. Abia aștept și întâlnirea cu publicul din România”, a menționat regizorul Eugen Jebeleanu.
Realizat după un scenariu de Ioana Moraru, filmul prezintă o zi din viața lui Cristi (Conrad Mericoffer), un tânăr jandarm din București. În timpul unei vizite scurte a lui Hadi (Radouan Leflahi), bărbatul cu care are o relație la distanță, Cristi și colegii lui participă la o intervenție într-un cinematograf din centru, unde o serie de protestatari sabotează proiecția unui film LGBTQ+. În mijlocul scandalului din cinema, o relație pasageră din trecut cu un alt bărbat revine în prezent, amenințându-i stabilitatea profesională și personală.
Din distribuție mai fac parte Alexandru Potocean, Cendana Trifan, Ionuț Niculae, Alex Călin, Rolando Matsangos și George Piștereanu. Filmul este produs de Velvet Moraru, imaginea este semnată de Marius Panduru, montajul de Cătălin Cristuțiu, sunetul de Alex Dragomir, iar scenografia și costumele de Velica Panduru.
„Acasă”, cel mai premiat documentar românesc al acestui an, care spune povestea familiei ce a locuit vreme de 18 ani în mijlocul naturii din Delta Văcărești, își începe circuitul cinematografic din 18 septembrie.
Documentarul de debut al lui Radu Ciorniciuc, realizat de-a lungul a patru ani, în care acesta a urmărit marea aventură prin care a trecut familia Enache, de la o viață în completă armonie cu natura, la traiul plin de provocări din marea junglă urbană, va putea fi văzut în: Arad (FArad), București (Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului Român, Cinema Union, Cinema Europa), Bistrița (Centrul Cultural Dacia), Botoșani (Cine Globe), Cluj-Napoca (Cinema Victoria), Iași (Cinema Iași), Slobozia (Casa de Cultură), Timișoara (Hostel Costel).
Filmul va putea fi urmărit în avanpremieră pe 17 septembrie, la București, în Parcul Natural Văcărești, de la ora 19:45, și la Miercurea-Ciuc, în curtea Cetății Mikó, de la ora 18:00.
Vineri, 18 septembrie, „Acasă” deschide programul Cinema Elvire Popesco, cu o proiecție indoor de la ora 18:30, în cadrul evenimentului Noaptea Albă a Filmului Românesc.
„Acasă” va fi proiectat în deschiderea Festivalului de Film Documentar de la Arad – fARAD, joi, 24 septembrie, la Cinema Arta, de la ora 19:00, în prezența producătoarei Monica Lăzurean-Gorgan.
La Brașov, filmul va rula marți, 29 septembrie, la Grădina de Filme Visssual, de la ora 20:30. Pe 4 octombrie, de la ora 19:00, „Acasă” va fi proiectat în închiderea celei de-a XI-a ediții a Festivalului Serile Filmului Românesc de la Iași (Piața Unirii).
„Filmul este construit în jurul dramelor unei familii și, păstrând proporțiile, în jurul uneia dintre cele mai mari dileme ale omului modern: să revină la natură, unde viața este liberă, dar plină de lipsuri, fără beneficiile civilizației sau să fie parte dintr-o societate care le oferă oportunitatea unei vieți confortabile doar celor dispuși să îmbrățișeze presiunile și compromisurile care vin la pachet cu definiția general acceptată a civilizației”, spune regizorul Radu Ciorniciuc.
Lansarea filmului „Mulan” are loc pe platforma Disney+!
Publicat de Andra Radu,
4 septembrie 2020, 14:30 / actualizat: 4 septembrie 2020, 16:36
Superproducţia Disney „Mulan” va fi disponibilă pe platforma de streaming Disney+ începând de astăzi, 4 septembrie, la un cost suplimentar de 29,90 de dolari pentru abonaţii din lumea întreagă cu excepţia Franţei, au anunţat reprezentanţii acestui serviciu online, citaţi de AFP.
„Mulan”, versiunea live-action a filmului de animaţie cu acelaşi titlu inspirat de eroina chineză Hua Mulan, ar fi trebuit să aibă premiera în cinematografe în aprilie 2020.
Însă, din cauza crizei sanitare declanşate de pandemia de coronavirus, lansarea sa pe marile ecrane, anunţată drept una dintre marile premiere ale anului 2020, a fost amânată şi ulterior anulată, iar grupul Disney a decis până la urmă să difuzeze această peliculă direct pe propria platformă de streaming, Disney+, începând din 4 septembrie, cu excepţia Franţei.
Din 4 decembrie, filmul „Mulan” va fi inclus în catalogul serviciului Disney+ şi va putea fi vizionat gratuit de toţi abonaţii din întreaga lume.
Filmul va fi lansat totuşi şi în cinematografele din câteva ţări, iar în China, unde platforma Disney+ nu este disponibilă, premiera va avea loc pe 11 septembrie.
Potrivit AFP, în Franţa filmul nu va fi lansat în cinematografe şi va fi disponibil doar pe Disney+ începând din 4 decembrie.
Această decizie de lansare exclusivă în streaming afectează încasările sălilor de cinema franceze, care ar fi putut beneficia de proiecţia unui potenţial blockbuster, în condiţiile în care publicul are o prezenţă destul de redusă în cinematografe.
Un film polițist despre un asasinat politic, un thriller despre putere și corupție și povestea unei anti-eroine care provoacă tradițiile patriarhale vor fi difuzate în cinematografele UE.
Cele trei filme sunt finaliste pentru Premiul LUX al Parlamentului din acest an și sunt difuzate în cinematografele din Europa în cadrul Zilelor Filmului LUX.
„Cold Case Hammarskjöld”, „Jocuri de putere” și „Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” sunt filme cu stiluri foarte diferite, dar au unele lucruri în comun: sunt europene și poveștile protagoniștilor lor ne fac să ne gândim la politică, valori, tradiții și ne contestă prejudecățile.
Descoperiți-le în timpul Zilelor Filmului LUX, din octombrie până în februarie, și votați filmul favorit.
Zilele Filmului LUX
Iubitorii de film pot urmări cele trei filme în perioada Zilelor Filmului LUX, în cadrul unor festivaluri de film sau la cinematografe în toate țările UE, din octombrie 2019 până în februarie 2020. Proiecțiile sunt planificate în peste 50 de orașe, inclusiv la festivaluri de film importante. Pentru a pune filmele la dispoziția tuturor, Parlamentul European a finanțat subtitrarea în cele 24 de limbi oficiale ale UE. Verificați aici unde sunt proiectate filmele gratuit, pe țară.
Votați pană la 31 ianuarie pentru filmul dumneavoastră preferat. Aceasta este șansa dumneavoastră de a câștiga o excursie la Festivalul Internațional de Film de la Karlovy Vary din Republica Cehă, pentru a anunța personal câștigătorul publicului.
Evenimente speciale
Trei proiecții vor avea loc simultan, în mai multe cinematografe din întreaga Europă. În cadrul acestora, europenii vor avea oportunitatea de a discuta despre filme cu regizorii. Aceștia se vor afla la Bruxelles, dar puteți participa la dezbatere online pe Twitter și Facebook.
Toate proiecțiile vor începe la 20.00 CET.
Cele trei filme
„Cold Case Hammarskjöld” de Mads Brügger, regizor danez
Ați citit teorii conspirative despre moartea lui Dag Hammarskjöld? Secretarul General al ONU, din Suedia, a murit într-un accident de avion suspect, în 1961, în timp ce se îndrepta către negocierile de încetare a focului în scopul de a rezolva un conflict în Katanga, Congo, unde interese economice masive erau puse în joc. Hammarskjöld a fost un politician progresist care a vrut să împiedice țările occidentale precum Marea Britanie și Franța să-și restabilească influența în Africa, după ce coloniile și-au câștigat independența. Documentarul lui Mads Brügger aduce lumină asupra misterului. Acesta analizează revendicările din trecut și face treptat descoperiri noi și uimitoare. Acest film provocator ne reamintește și de multe dintre problemele de astăzi. Chiar dacă prezintă multe practici înșelătoare din politică, filmul este, în același timp, profund uman și vesel. Este a treia oară în istoria Premiului LUX când un documentar se numără printre cele trei filme finaliste.
„Dumnezeu există și numele lui e Petrunija” de un regizor din nordul Macedoniei, Teona Strugar Mitevska
Ce se întâmplă atunci când o femeie participă la o întrecere rezervată în mod tradițional doar bărbaților și reușește să obțină o cruce sfântă pe care un preot ortodox o aruncă într-un râu? Petrunija face tocmai asta și înfurie atât bărbații, cât și preotul, care implică poliția în acest caz. Deși inițial nu era o feministă, Petrunija refuză să cedeze la rugămințile de a restitui crucea și luptă pentru drepturi egale. „De ce nu am dreptul la un an de noroc?”, întreabă ea făcând referință la „premiul” pentru câștigătorul întrecerii.
„Jocuri de putere” de regizorul spaniol, Rodrigo Sorogoyen
Cât de departe va merge un om hotărât să facă orice pentru putere? Acest film de aventuri, plin de adrenalină, urmărește un caz de corupție politică. Povestea include moartea unui politician de succes și a domniei lui, care ar fi părut să existe pentru totdeauna.
Selectarea filmului câștigător
Filmul câștigător va fi ales de deputații europeni. Aflați care va fi acesta urmărind ceremonia din 27 noiembrie de la Strasbourg.
Despre Premiul LUX
Premiul pentru Film LUX este un premiu oferit de deputații europeni pentru a promova filmele europene și pentru a le oferi posibilitatea de a circula dincolo de piața lor națională. Premiul stimulează dezbaterea asupra chestiunilor politice și sociale actuale și promovează cultura europeană.
Lectori din România, Grecia, SUA, Suedia, Polonia şi Norvegia vor fi prezenţi la ediţia aniversară a Festivalului Internaţional de Arte Vizuale – VSLO, care se va desfăşura în perioada 23 august – 1 septembrie, la Vama Veche.
Cea de-a zecea ediţie a evenimentului va avea un program variat, cu numeroase workshopuri şi seminarii gratuite de fotografie, film, pictură şi sculptură, care se vor desfăşura în locaţiile partenere – La Frontiera, Papa la Şoni şi Acolo – Vama Veche.
Potrivit organizatorilor, oferta de cursuri practice este generoasă, cuprinzând workshopuri de fotografie de acţiune, de produs, de street photography, fotojurnalism sau fotografie de scenă şi teatru.
Cele mai cunoscute nume ale fotografiei românești se regăsesc și anul acesta pe afișul VSLO, alături de importanți fotografi europeni și americani: Vlad Eftenie, Cătălin Săvulescu, Vali Bărbulescu, Marian Sterea, Andrei Ciobică, Florin Ghioca, Cornel Lazia, Paul Păun, Dragoș Cristea și Andrei Apostol vor susține cursuri și seminarii alături de Marek Czarnecki, Chris Suspect, Olav Urdahl, Jeanette Hägglund, Spyros Papaspyropoulos, Michail Moscholios și Jens Krauer.
La VSLO va fi prezentată expoziția semnată Jeanette Hägglund, o călătorie în lumea fotografiei dedicată arhitecturii, descoperind „Secret”-ul liniilor și al culorilor incredibile. Din Norvegia, Ane Dahl Kistengard propune o expoziție fără ezitare – „There is no time for hesitation!”, cu fotografii care taie răsuflarea privitorilor.
Lumea subacvatică li s-a deschis lui Andrei Ciobică și George Stănculeanu, iar aceștia, la rândul lor, au fotografiat-o cu achipamente specifice, arătând o aventură neașteptată în vernisajul „Unexpected Adventure”.
„Act Angry” este titlul expoziției pe care fotograful oficial al Teatrului Național din București, Florin Ghioca, o vernisează pe 28 august la VSLO.
De asemenea, la un an după ce a părăsit acestă lume, celebrului fotograf Sorin Radu i se organizează un vernisaj in memoriam.
Workshopuri de pictură susținute de artistul plastic Daniel Prapone
De la deprinderea tehnicilor de pictură ale Marilor Maeștrii până la acuarelă, cărbune, ulei sau șpaclu, de la cubism la pointilism, cursul de pictură le va oferi participanților un venisaj colectiv la finalul festivalului.
Sculptură în pietre de mare
Artistul Mircea Tocaci va fi prezent în perioada 25-31 august la VSLO, în încercarea de a da formă trăirilor, reacțiilor și percepțiilor pe care oamenii le au în momentul prezent.
Programul concertelor și pieselor de teatru:
vineri, 23 august, la Papa la Șoni, trupa Bosquito va deschide seria recitalurilor;
pe 24, 25 și 26 august trupa Nightloosers va susține trei concerte în stilul binecunoscut. „Cinste lor!”
pe 29 august, în același loc, trupa Basska revine cu un super-recital;
pe 30 august cei de la Phaser incing atmosfera nocturnă din Vama Veche.
Seria de concerte se încheie în chiar ultima zi din august, cu Adam Haraszti Projekt, un proiect înființat în 2015 la Londra, abordând un stil variat, de la jazz la soul și hip-hop. De asemenea, pe 28, 29 și 30 august, la Famagusta vor avea loc trei spectacole performance de teatru, o trilogie semnată Paul Cimpoieru.
Festivalul Artelor are loc în perioada 3-9 iunie în Piaţa Libertăţii, Piaţa Unirii şi Piaţa Sfântul Gheorghe. Evenimentul îşi propune, pe de-o parte, promovarea artiştilor locali, iar pe de altă parte facilitarea accesului publicului larg la diversitatea manifestărilor culturale ale oraşului.
Timişorenii creativi, pasionaţi de pictură, grafică, sculptura, ceramică, arte textile, design, fotografie, arhitectură, teatru, film, dans sau muzicaă, ce vor să participe anul acesta la Festivalul Artelor Timişorene, pot depune proiectele până pe 15 aprilie.
O noua ediţie a Festivalului Artelor, reprezintă un eveniment ce adună laolaltă toate artele în aer liber, în spaţii neconventionale, în mai multe zone din centrul oraşului.
Propunerile de proiecte trebuie să contină:
– tipul evenimentului propus
– o scurtă descriere a acţiunii
– numele artistului sau al solicitantului
– numele organizaţiei (dacă este cazul)
– titlul sau denumirea evenimentului
– buget estimat
– locaţia propusă
– prezentarea autorului sau organizaţiei
– necesarul tehnic
– datele de contact ale firmei, asociaţiei, PFA-ului, ONG-ului, etc.
Documentaţia se depune pe mail la adresa: boe@primariatm.ro, iar infroma’ii suplimentare se pot obine si la num[rul de telefon 0256.408.419, la Primăria Timişoara.
Radio Constanța trimite copiii din mediul rural la cinematograf. Săptămâna a venit rândul copiilor din comuna Crucea. Aproximativ 20 de micuți s-au bucurat de un film de animație, în limba franceză, proiectat la cinematograful City Plex din incinta Tomis Mall, din Constanța.
Pelicula „Regele și Pasărea Cântătoare“ este considerată o capodoperă a cinematografiei de animație franceze. Filmul este o ecranizare după o poveste scrisă de Hans Christian Andersen.
Regele Charles V Şi Trei Sunt Opt Şi Cu Opt Face Şaisprezece este regele tiran al Takicardiei. Doar o Pasăre vorbareaţă şi glumeaţă, care trăieşte pe turnul palatului, are curajul să-l provoace. Regele e îndrăgostit de o frumoasă şi modestă Păstoriţă, pe care vrea să o ia de soţie, însă fata e îndragostită de Măturatorul. Îndrăgostiţii fug de Rege şi în drum salvează o Pasăre.
Scenariul aparține lui Jacques Prévert și este descris de critici drept un deliciu pentru cei mici şi cei mari.
Filmul a fost ecranizat în 1980 și are o durată de 1 oră și 20 de minute.
Noul film care în are în rolul principal pe Marcel Iureș, “Octav”, va avea o proiecție specială, la sfârșitul săptămânii, la Timișoara.
Actorul Marcel Iureș și regizorul Serge Ioan Celibidachi, în același timp co-scenarist al peliculei, vor fi prezenți, sâmbătă, la proiecția filmului “Octav” de la Timișoara.
Filmul spune povestea lui Octav, un bărbat în vârstă, care se reîntoarce la conacul copilăriei sale aflat undeva în zona rurală a României, cu dorința de a-l vinde. Ajuns aici, după o absență de zeci de ani, o fetiță ce-i pare cunoscută îl poartă într-o călătorie minunată în timp, înapoi la anii copilăriei sale pentru a-l ajuta să-și redescopere bucuria de a trăi.
Pelicula a fost selecționată în cadrul prestigiosului Festival Internațional de Film de la Montreal, Canada, 2017, la secțiunea Focus on World Cinema, un festival de tradiție pentru cinematografia mondială, aflat la cea de-a 41 ediție.
Alături de Marcel Iureș, din distribuția filmului mai fac parte Victor Rebengiuc, Andi Vasluianu, Lia Bugnar, Ioan Andrei Ionescu, Maria Obretin, Ștefan Velniciuc, Mihai Dinvale, Roxana Guttman, Silviu Biriș, Dana Rogoz.
Pelicula va fi prezentată în 14 octombrie, la Cinema City – Shopping City Mall, în sala 5, la ora 19:00.
Timp de o lună, Create.Act.Enjoy le propune liceenilor să se gândească la viitorul lor (#stămsauplecăm) și la felul în care se raportează față de migrarea din România în alte țări.
Ediția Luna Creativă din acest an se va desfășura de sâmbătă, 14 octombrie până în 14 noiembrie, la Urania Palace, pe strada Horea nr. 4.
Proiectul, creat special pentru liceeni, are la această ediție tema migrației, cu accent pe situația copiilor ai căror părinți au plecat la muncă în străinătate.
Liceenii, în special, precum și publicul larg sunt invitați să se implice într-o serie de activități interactive prin care să conștientizeze importanța unui rol activ în societate, a exprimării, dezbaterii și dialogului.
Instrumentele folosite pentru a aprofunda tema migrației vor fi o campanie vizuală – online și în oraș, spectacole, ateliere de teatru, film, scriere creativă sau gândire critică în media și prezentări ale proiectelor create în cadrul atelierelor.
Pe lângă publicul din Cluj-Napoca, proiectul se adresează și liceenilor din Dej, unde se vor desfășura, de asemenea, ateliere gratuite.
Mai mulți artiști au fost invitați să creeze afișe care ilustrează emigrarea, iar lucrările lor vor fi expuse în diverse locuri din oraș, alături de afișe creative pe care să-și poată exprima propria viziune sau părere toți cei care doresc.
Printre cei care au creat afișe pe tema migrației sunt regizorul și animatorul Paul Mureșan, artistul vizual Cristian Luchian, designerul vestimentar Călina Langa, fotografii Ioana Ofelia și Bogdan Botaș, regizorul de film Cristian Pascariu.
La finalul Lunii Creative, toate afișele vor fi expuse într-o expoziție comună: atât cele create de artiștii invitați, cât și de oamenii obișnuiți care au participat pe parcursul proiectului.
Luna Creativă îi invită pe liceeni să descopere trei spectacole de teatru tânăr și contemporan, cu subiecte incitante și actuale: „Eat Me”, în regia Adinei Lazăr, „2 femei contemporane”, spectacol dans coregrafiat de Ioana Marchidan și spectacolul lectură pe două dintre textele autoarei Nicoleta Esinencu.
Fiecare reprezentație e menită să-i inspire pe adolescenți să se exprime, să dezbată, să-și expună părerile, să exerseze arta de a construi un discurs argumentat sau pe cea de a fi buni ascultători ai opiniilor exprimate de alții. Toate cele trei spectacole au în comun capacitatea de a scoate la lumină ipocrizia și standardele duble pe care le avem cu toții și care ne împiedică adesea să ne construim un viitor mai bun și în concordanță cu dorințele noastre cele mai profunde.
Luna Creativă este o inițiativă care subliniază contribuția evenimentelor culturale și a educației non-formale în dezvoltarea abilităților de care au nevoie tinerii.
Accesul la toate activitățile din programul Luna Creativă este gratuit, pe bază de înscriere.
Pentru a participa la activități, liceeni sunt invitați să urmărească pagina fb.com/Create.Act.Enjoy, unde vor putea să se înscrie la ateliere sau să-și rezerve loc la spectacole.
Prima ediţie Les Films de Cannes à Braşov se va inaugura cu proiecţia filmului sudez „The Square”, câștigătorul Premiului Palme d’Or pentru cel mai bun film, în 2017.
Les Films de Cannes, festivalul cu opt ani de tradiţie în prezentarea celor mai importante filme arthouse ale anului, ajunge la Braşov în perioada 13-19 octombrie, la Cinema One.
La Bucureşti, Les films de Cannes se va desfăşura în perioada 13-22 octombrie, şi va fi urmat de ediţii regionale în oraşele Cluj-Napoca, Sibiu, Timișoara, Iaşi, Arad și Suceava.
Pe 19 octombrie, în închiderea festivalului, regizorul italian Antonio Piazza, va participa la proiecția filmului „Sicilian Ghost Story”, pe care l-a realizat împreună cu Fabio Grassadonia. Filmul a deschis anul acesta secțiunea Semaine de la Critique de la Cannes și va fi proiectat în premieră în România la Brașov, în cadrul festivalului.
Programul Festivalului va fi făcut public pe www.filmedefestival.ro.
Radio Tîrgu-Mureș este partener media al evenimentului.
Motto: „Dacă munca pe care o faci devine un hobby, atunci eşti omul cel mai norocos”. Marin Moraru
„Vulgaritatea a devenit normalitate. Este imposibil ca eu sa trăiesc în această cloacă”, mărturisea cu tristețe Marin Moraru… și a plecat, acum un an, pe 21 august …
„Ce curaj, ce tupeu, ce îndrăzneală, să gândeşti! (…) Ce curaj avem ca să trăim”!
Ne-a lăsat mirarea şi tristeţea sa, descumpănirea şi singurătatea, fiindcă de un an, Marin Moraru se joacă de-a Nemurirea pe scena din Ceruri alături de Dumnezeu şi gongul sună a lacrimă pentru noi pământenii îndoliaţi de absenţa lui.
„De ce vin oamenii la teatru? Pentru că suntem injectaţi în genă cu această curiozitate de a afla despre alţii”, mărturisea cu modestie și recunoștință, afirmând: „Dacă munca pe care o faci devine un hobby, atunci eşti omul cel mai norocos. Niciodată nu am lipsit de la o repetiţie. Scena te vindecă de orice. Poţi să ai şi 39 de grade Celsius în seara respectivă, când intri în scenă nu mai ai temperatură, uiţi de durerea de măsea, de călcâie, de stomac. Uiţi că nu ai mâncat, uiţi absolut toate durerile.Nu mi-am dorit şi nici nu mi-aş dori vreodată să fiu nici director de teatru, nici ministrul Culturii. Din simplul motiv că nu-mi place şi nu mi-a plăcut niciodată să diriguiesc vieţile oamenilor”.
„Marin Moraru este una dintre acele minuni pe care le-a creat Dumnezeu pentru ca noi, oamenii de rând, să înţelegem mai bine ce vrea să însemne un om peste care a pogorât Harul Sfânt. Poate pentru a nu-l face prea vulnerabil, prea expus curiozităţii semenilor săi, Dumnezeu i-a dat o înfăţişare de om obişnuit. „Semne particulare n-are”. Ci doar privirea care îi vine parcă din alt tărâm. Într-o clipă, privirea asta poate oglindi tristeţea lumii, şi-apoi toată voioşia, toată candoarea ei. Oamenii obişnuiţi – colegii de teatru, prietenii de-o viaţă – i-au zis „Marinuş”, mărturisea regretata jurnalistă şi scriitoare Silvia Kerim.
A crezut în teatru, în harul lui, în colegii şi spectatorii care l-au iubit. A muncit şi a rămas un om modest, şi-a arvunit tristeţea durerii interioare şi şi-a respectat-o cu demnitate, rămânând până în ultima clipă de viaţă un conciliant, un boem, chiar dacă realitatea îl provoca, mărturisea cu sinceritate: „Nu cred nici în ruptul capului în existenţa conflictului dintre generaţii şi nici nu-i înţeleg rostul. Trebuie să ai o anumită atitudine, caracteristică fiecăruia”.
Într-o zi de 21 august, 2017 și-a împlinit ultima curiozitate pământeană: „Sunt curios să văd ce e dincolo, pentru că sunt sigur că dincolo este cunoaşterea totală şi nemărginirea”… Și a plecat cu aceeași modestie, onoare și tristețe… a plecat departe de amăgirile şi singurătăţile unei lumi, prea teatrale în vârtejul unor timpuri când spectacolul ieftin a umplut scena vieţii, fără a-şi mai onora Marile Valori, pentru că: „Umorul este foarte elevat. Băşcălia este la îndemâna oricui.România nu mai e ce-a fost. Odată deschisă poarta şi dărâmat gardul am năvălit într-o lume liberă şi n-am ştiut ce să facem cu libertatea noastră. Au apărut vulgarităţi – crezând că asta este normalul, au apărut alpinişti politici, au apărut hoţi, finanţişti de groază.”
„Pentru mine, culmea mizeriei este mizeria spirituală.”
Cu siguranță dincolo de zicerea sa: „Personajele rele, cu caractere urâte, sunt, paradoxal, frumoase sau mai bine zis, interesante. Un personaj bun nu are aceeaşi trecere ca unul rău. Cel rău este extraordinar, intens, complex! Personajul rău este mai viu, mai palpabil, pe când personajul bun are un miros de tămâie, este ca un îngeraş. Cât de interesant poate fi un îngeraş?! Ce curaj, ce tupeu, ce îndrăzneală, să gândeşti! (…) Ce curaj avem ca să trăim”!, ne trebuie mult curaj să recunoaștem că: „Un personaj bun nu are aceeaşi trecere ca unul rău în zilele noastre”, dar măcar câţiva dintre voi ştiu că din culisele veșniciei Marin Moraru o să ne privească cu zâmbetul lui trist de pe o stea frumoasă, fiindcă „Suntem ce sunt amintirile noastre”!
Odihnă veşnică în Lumina ce o stăpâneşti acolo Sus în inima Lui Dumnezeu, Maestre!
Epilog: „Pentru mine, culmea mizeriei este mizeria spirituală!” Marin Moraru
Bucureştenii sunt invitaţi la un picnic cu film, sâmbătă şi duminică, în Grădina Botanică.
Aici are loc evenimentul „ShortsUP – Marele Picnic” care reuneşte scurtmetraje premiate.
Programul este completat de concerte, demonstraţii de bucătărie artizanală şi arte vizuale.
” Marele Picnic” începe la ora 18.00 şi se termină la ora 23.30, atât sâmbătă cât şi duminică.
Biletele la pot fi achiziţionate de la faţa locului la preţul de 30 de lei/ seară sau 50 lei/ abonament, în limita locurilor disponibile.
Copiii sub 12 ani beneficiază de intrare gratuită în spaţiul picnicului, însă filmele pot fi vizionate de copiii sub 12 ani doar cu acordul părinţilor.
În cazul în care va ploua, evenimentul va fi reprogramat pentru weekendul următor, respectiv 5 şi 6 august, anunţă organizatorii.