Ascultă Radio România Regional Live

M.A.I. aproape de tine

M.A.I. aproape de tine

Publicat de Gabriel Stan, 10 iulie 2023, 13:01

În rubrica M.A.I. aproape de tine din această săptămână avem un interviu cu unul dintre oamenii specialiști, salvatori de profesie, care în fiecare zi zboară, la propriu, într-o cursă contra cronometru pentru viață.

Despre profesia de pilot de elicopter SMURD, o profesie vocațională ce presupune nu doar deplasarea pentru îndeplinirea unei misiuni, ci și o mare încărcătură emoțională, ne va povesti căpitan-comandorul Nicolae Cara, care activează la punctul de operare aeromedical Caransebeș, din cadrul detașamentului Inspectoratului General de Aviație, în interviul realizat de Andra Barbul de la Jurnal militar Timișoara.

Nicolae Cara: Ne propunem ca, în fiecare misiune pe care o desfășurăm, să sprijinim echipele medicale, astfel încât să poată să acorde asistență în cel mai scurt timp oamenilor aflați în pericol, oamenilor accidentați și de aici a venit și deviza noastră, încercăm să ne aducem sprijinul pentru ca alții să trăiască. Este o meserie vocațională.

De principiu, este foarte greu să fii pilot dacă nu îndrăgești această meserie. Majoritatea au devenit piloți ca meserie, ca loc de muncă, după ce, probabil, au început să zboare la Aeroclubul României, au avut această mare pasiune pentru aviație. Dacă noi reușim să transformăm o pasiune în meserie, cred că facem parte din categoria celor mai norocoși oameni din lumea aceasta.

Nu sunt toate zilele roz, nu merg toate lucrurile așa cum ne dorim, dar în momentul în care vezi că ți-ai adus aportul ca un om să fie salvat sau să sufere mai puțin, contează foarte mult pentru noi.

Legat de ceea ce înseamnă zborul efectiv și pasiunea pentru zbor, vă dați seama că ne bucurăm de cea mai înaltă tehnologie care există în acest moment în lumea aceasta. Suntem și niște fericiți, toți în MAI, pentru că avem niște aeronave moderne, noi, care ne ajută foarte mult și care ne duc în cele mai dificile locuri din România.

Andra Barbul (realizator rubrică): Dacă tot discutăm de aceste zone dificile, spuneți-ne care a fost cea mai dificilă misiune.

Nicolae Cara: Probabil, am trecut de 2500 de misiuni în carieră și misiunile pe care n-am putut să le execut, pentru că a fost dificil, ceea ce am trăit noi după aceea, că n-am putut să ne aducem sprijinul folos oamenilor, legat de misiuni complexe sunt specialitatea noastră.

Noi asta știm să facem, pentru asta ne-am pregătit, în condiții dificile, în zonă montană, unde, bineînțeles, și aeronavele noastre foarte performante ajung să aibă probleme legate de performanțe. Astea sunt la ordinea zilei. Bineînțeles, în aviație, din când în când, se mai întâmplă și situații pe care nu ni le dorim.

Și aici mă refer la situațiile de urgență, când un dispozitiv al elicopterului se defectează și atunci trebuie să urmăm cu strictețe procedurile de urgență pentru care ne pregătim și pe care le cunoaștem foarte bine.

Misiunile pe care noi le executăm sunt de mai multe tipuri. Pentru elicopter, la Caransebeș, unde eu îmi desfășor activitatea, la punctul Aeromedical Caransebeș, care este elicopter cu destinație montană în principal, timpul de alertare trebuie să fie cât mai scurt, dar, totuși, pentru a executa misiuni montane trebuie să ne pregătim foarte bine, din mai multe punct de vedere.

Trebuie să identificăm unde este locul, unde este posibil să fie pacientul sau trebuie să identificăm și să restrângem cât mai mult zona în care trebuie să căutăm pacientul, pe de o parte, după care, trebuie să ne pregătim foarte bine cu ceea ce înseamnă condițiile meteo.

Din fericire avem un metrolog profesionist în centrul nostru operațional, care ne sprijină foarte mult în acest demers. Trebuie să pregătim și elicopterul atunci când mergem să executăm misiuni de troliere, se fac anumite modificări.

De principiu, pentru o misiune montană de troliere pregătirea misiunii, pregătirea elicopterului, alimentarea dacă este cazul, un scurt briefing cu echipajul înainte de a pleca ar trebui să nu depășească 15, 20 de minute, 15, 20 de minute maxim, noi decolăm în misiunile montane complexe.

Pentru misiunile primare obișnuite, și aici mă refer la toate tipurile de accidente, nu doar cele rutiere, în zona noastră de intervenție, timp maxim de decolare din momentul în care vine apelul de la 112 este de 5 minute.

În 5 minute noi trebuie să facem informarea meteo, să pregătim traiectul, să alimentăm, dacă este cazul, să facem un scurt briefing, să pornim elicopterul și să și decolăm. Deci, avem 5 minute! Acolo este o cursă contracronometru și încercăm și muncim ca să ne putem încadra în acest timp.

Următorul tip de misiuni sunt misiunile secundare, în care transferăm persoane aflate într-o unitate medicală, un rang care nu poate să asigure tratamentul și investigațiile necesare și îi transferăm către un spital mai mare unde se pot face investigații și bineînțeles, ulterior, tratament. Acele misiuni, de principiu, au un timp de decolare de maxim 10 minute din momentul în care vine solicitarea.

Vânătorul de mine M 270 „Sublocotenent Ion Ghiculescu” a revenit în portul militar Constanța
Actualitatea militara luni, 30 iunie 2025, 15:40

Vânătorul de mine M 270 „Sublocotenent Ion Ghiculescu” a revenit în portul militar Constanța

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Vânătorul de mine M270 al Forțelor Navale Române a încheiat participarea la cea de-a cincea activare a...

Vânătorul de mine M 270 „Sublocotenent Ion Ghiculescu” a revenit în portul militar Constanța
Ziua Industriei de Apărare Româno-Britanice la Palatul Cercului Militar Național
Actualitatea militara luni, 30 iunie 2025, 15:40

Ziua Industriei de Apărare Româno-Britanice la Palatul Cercului Militar Național

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Direcția Generală pentru Armamente a Ministerului Apărării Naționale și Ambasada Regatului Unit al Marii...

Ziua Industriei de Apărare Româno-Britanice la Palatul Cercului Militar Național
O nouă ședință a Consiliului Militar susținută la Craiova
Actualitatea militara luni, 30 iunie 2025, 15:37

O nouă ședință a Consiliului Militar susținută la Craiova

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Comandanții de structuri din Forțele Terestre Române s-au întâlnit la Craiova pentru o nouă ședință a...

O nouă ședință a Consiliului Militar susținută la Craiova
Ziua Drapelului Național
Actualitatea militara luni, 30 iunie 2025, 15:29

Ziua Drapelului Național

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Ziua Drapelului Național a fost sărbătorită joi 26 iunie. Ceremonii militare au avut loc în toată țara....

Ziua Drapelului Național
Actualitatea militara luni, 30 iunie 2025, 15:24

Liviu Ionut Moșteanu este noul ministru al Apărării Naționale

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Noul ministru al Apărării Naționale este Liviu Ionut Moșteanu. Acesta a preluat portofoliul apărării în...

Liviu Ionut Moșteanu este noul ministru al Apărării Naționale
Actualitatea militara luni, 30 iunie 2025, 15:19

Reuniunea șefilor de stat și guvern din țările NATO la Haga

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Șefii de stat și de guvern din țările NATO s-au reunit marți și miercuri în capitala Regatului Țărilor...

Reuniunea șefilor de stat și guvern din țările NATO la Haga
Actualitatea militara marți, 24 iunie 2025, 15:55

Misiuni internaționale

Ciprian Panga (realizator rubrică): În Republica Centrafricană, România contribuie semnificativ la misiunea Uniunii Europene de Instruire a...

Misiuni internaționale
Actualitatea militara marți, 24 iunie 2025, 15:44

Iulian Daniliuc: Pe timpul desfășurării exercițiului de mobilizare că s-a creat o anumită emotivitate în social media în special

Cornelia Mihăilă: Bună dimineața și bine ați venit! Iulian Daniliuc: Bine v-am găsit, vă mulțumesc pentru invitație. Cornelia Mihăilă: De...

Iulian Daniliuc: Pe timpul desfășurării exercițiului de mobilizare că s-a creat o anumită emotivitate în social media în special
Radio România Regional
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.