Ascultă Radio România Regional Live

M.A.I. aproape de tine

M.A.I. aproape de tine

Publicat de Gabriel Stan, 10 iulie 2023, 13:01

În rubrica M.A.I. aproape de tine din această săptămână avem un interviu cu unul dintre oamenii specialiști, salvatori de profesie, care în fiecare zi zboară, la propriu, într-o cursă contra cronometru pentru viață.

Despre profesia de pilot de elicopter SMURD, o profesie vocațională ce presupune nu doar deplasarea pentru îndeplinirea unei misiuni, ci și o mare încărcătură emoțională, ne va povesti căpitan-comandorul Nicolae Cara, care activează la punctul de operare aeromedical Caransebeș, din cadrul detașamentului Inspectoratului General de Aviație, în interviul realizat de Andra Barbul de la Jurnal militar Timișoara.

Nicolae Cara: Ne propunem ca, în fiecare misiune pe care o desfășurăm, să sprijinim echipele medicale, astfel încât să poată să acorde asistență în cel mai scurt timp oamenilor aflați în pericol, oamenilor accidentați și de aici a venit și deviza noastră, încercăm să ne aducem sprijinul pentru ca alții să trăiască. Este o meserie vocațională.

De principiu, este foarte greu să fii pilot dacă nu îndrăgești această meserie. Majoritatea au devenit piloți ca meserie, ca loc de muncă, după ce, probabil, au început să zboare la Aeroclubul României, au avut această mare pasiune pentru aviație. Dacă noi reușim să transformăm o pasiune în meserie, cred că facem parte din categoria celor mai norocoși oameni din lumea aceasta.

Nu sunt toate zilele roz, nu merg toate lucrurile așa cum ne dorim, dar în momentul în care vezi că ți-ai adus aportul ca un om să fie salvat sau să sufere mai puțin, contează foarte mult pentru noi.

Legat de ceea ce înseamnă zborul efectiv și pasiunea pentru zbor, vă dați seama că ne bucurăm de cea mai înaltă tehnologie care există în acest moment în lumea aceasta. Suntem și niște fericiți, toți în MAI, pentru că avem niște aeronave moderne, noi, care ne ajută foarte mult și care ne duc în cele mai dificile locuri din România.

Andra Barbul (realizator rubrică): Dacă tot discutăm de aceste zone dificile, spuneți-ne care a fost cea mai dificilă misiune.

Nicolae Cara: Probabil, am trecut de 2500 de misiuni în carieră și misiunile pe care n-am putut să le execut, pentru că a fost dificil, ceea ce am trăit noi după aceea, că n-am putut să ne aducem sprijinul folos oamenilor, legat de misiuni complexe sunt specialitatea noastră.

Noi asta știm să facem, pentru asta ne-am pregătit, în condiții dificile, în zonă montană, unde, bineînțeles, și aeronavele noastre foarte performante ajung să aibă probleme legate de performanțe. Astea sunt la ordinea zilei. Bineînțeles, în aviație, din când în când, se mai întâmplă și situații pe care nu ni le dorim.

Și aici mă refer la situațiile de urgență, când un dispozitiv al elicopterului se defectează și atunci trebuie să urmăm cu strictețe procedurile de urgență pentru care ne pregătim și pe care le cunoaștem foarte bine.

Misiunile pe care noi le executăm sunt de mai multe tipuri. Pentru elicopter, la Caransebeș, unde eu îmi desfășor activitatea, la punctul Aeromedical Caransebeș, care este elicopter cu destinație montană în principal, timpul de alertare trebuie să fie cât mai scurt, dar, totuși, pentru a executa misiuni montane trebuie să ne pregătim foarte bine, din mai multe punct de vedere.

Trebuie să identificăm unde este locul, unde este posibil să fie pacientul sau trebuie să identificăm și să restrângem cât mai mult zona în care trebuie să căutăm pacientul, pe de o parte, după care, trebuie să ne pregătim foarte bine cu ceea ce înseamnă condițiile meteo.

Din fericire avem un metrolog profesionist în centrul nostru operațional, care ne sprijină foarte mult în acest demers. Trebuie să pregătim și elicopterul atunci când mergem să executăm misiuni de troliere, se fac anumite modificări.

De principiu, pentru o misiune montană de troliere pregătirea misiunii, pregătirea elicopterului, alimentarea dacă este cazul, un scurt briefing cu echipajul înainte de a pleca ar trebui să nu depășească 15, 20 de minute, 15, 20 de minute maxim, noi decolăm în misiunile montane complexe.

Pentru misiunile primare obișnuite, și aici mă refer la toate tipurile de accidente, nu doar cele rutiere, în zona noastră de intervenție, timp maxim de decolare din momentul în care vine apelul de la 112 este de 5 minute.

În 5 minute noi trebuie să facem informarea meteo, să pregătim traiectul, să alimentăm, dacă este cazul, să facem un scurt briefing, să pornim elicopterul și să și decolăm. Deci, avem 5 minute! Acolo este o cursă contracronometru și încercăm și muncim ca să ne putem încadra în acest timp.

Următorul tip de misiuni sunt misiunile secundare, în care transferăm persoane aflate într-o unitate medicală, un rang care nu poate să asigure tratamentul și investigațiile necesare și îi transferăm către un spital mai mare unde se pot face investigații și bineînțeles, ulterior, tratament. Acele misiuni, de principiu, au un timp de decolare de maxim 10 minute din momentul în care vine solicitarea.

Certificarea Detașamentului Forțelor Aeriene Germane
Actualitatea militara miercuri, 20 august 2025, 08:20

Certificarea Detașamentului Forțelor Aeriene Germane

Adrian Gîtman: Detașamentul Forțelor Aeriene Germane dislocat în România pentru misiunile de poliție aeriană întărită a fost certificat în...

Certificarea Detașamentului Forțelor Aeriene Germane
165 de ani de Marină Militară Română Modernă
Actualitatea militara miercuri, 20 august 2025, 08:10

165 de ani de Marină Militară Română Modernă

Adrian Gîtman: Ziua Marinei a fost sărbătorită la Constanța și în garnizoanele unde există unități ale Forțelor Navale Române....

165 de ani de Marină Militară Română Modernă
Mihai Panait: Vom aduce capabilități noi în Forțele Navale Române
Actualitatea militara miercuri, 20 august 2025, 08:00

Mihai Panait: Vom aduce capabilități noi în Forțele Navale Române

Mihai Panait: Ziua Marinei Române este un eveniment deosebit pentru toți marinarii, deopotrivă militari și civili. Este ziua în care celebrăm,...

Mihai Panait: Vom aduce capabilități noi în Forțele Navale Române
Adrian Lesenciuc: În momentul de față, noi suntem asaltați de modul în care mijloacele de comunicare de masă s-au extins
Actualitatea militara luni, 11 august 2025, 12:51

Adrian Lesenciuc: În momentul de față, noi suntem asaltați de modul în care mijloacele de comunicare de masă s-au extins

Ciprian Panga: Domnule colonel, bine ați venit la ‘Interviul săptămânii’ – ‘Jurnal militar’. Adrian Lesenciuc:...

Adrian Lesenciuc: În momentul de față, noi suntem asaltați de modul în care mijloacele de comunicare de masă s-au extins
Actualitatea militara luni, 11 august 2025, 12:45

Misiuni internaționale

Eduard Nicola (realizator rubrică): Prima oprire o facem în Polonia, unde militarii Detașamentului de apărare antiaeriană Gheparzii Transilvani...

Misiuni internaționale
Actualitatea militara luni, 11 august 2025, 12:38

Ceremonii militare pentru omagierea eroilor căzuți în vara anului 1917

Adrian Gîtman: La mausoleele de la Mărășești și Focșani au avut loc miercuri ceremonii militare de omagiere a eroilor căzuți în luptele din...

Ceremonii militare pentru omagierea eroilor căzuți în vara anului 1917
Actualitatea militara luni, 11 august 2025, 12:33

Nou atac cu drone al Rusiei în apropierea graniței cu România

Adrian Gîtman: Nou atac masiv cu drone al Federației Ruse asupra infrastructurii ucrainene în noaptea de 5 spre 6 august, în apropierea graniței...

Nou atac cu drone al Rusiei în apropierea graniței cu România
Actualitatea militara luni, 11 august 2025, 12:30

A doua navă achiziționată de la Marina Regală Britanică a intrat în serviciul României

Adrian Gîtman: Cea de-a doua navă de tip Vânător de Mine, achiziționată de România de la Marina Regală Britanică, a intrat în serviciul...

A doua navă achiziționată de la Marina Regală Britanică a intrat în serviciul României
Radio România Regional
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.