Ascultă Radio România Regional Live

M.A.I. aproape de tine

M.A.I. aproape de tine

Publicat de Gabriel Stan, 10 iulie 2023, 13:01

În rubrica M.A.I. aproape de tine din această săptămână avem un interviu cu unul dintre oamenii specialiști, salvatori de profesie, care în fiecare zi zboară, la propriu, într-o cursă contra cronometru pentru viață.

Despre profesia de pilot de elicopter SMURD, o profesie vocațională ce presupune nu doar deplasarea pentru îndeplinirea unei misiuni, ci și o mare încărcătură emoțională, ne va povesti căpitan-comandorul Nicolae Cara, care activează la punctul de operare aeromedical Caransebeș, din cadrul detașamentului Inspectoratului General de Aviație, în interviul realizat de Andra Barbul de la Jurnal militar Timișoara.

Nicolae Cara: Ne propunem ca, în fiecare misiune pe care o desfășurăm, să sprijinim echipele medicale, astfel încât să poată să acorde asistență în cel mai scurt timp oamenilor aflați în pericol, oamenilor accidentați și de aici a venit și deviza noastră, încercăm să ne aducem sprijinul pentru ca alții să trăiască. Este o meserie vocațională.

De principiu, este foarte greu să fii pilot dacă nu îndrăgești această meserie. Majoritatea au devenit piloți ca meserie, ca loc de muncă, după ce, probabil, au început să zboare la Aeroclubul României, au avut această mare pasiune pentru aviație. Dacă noi reușim să transformăm o pasiune în meserie, cred că facem parte din categoria celor mai norocoși oameni din lumea aceasta.

Nu sunt toate zilele roz, nu merg toate lucrurile așa cum ne dorim, dar în momentul în care vezi că ți-ai adus aportul ca un om să fie salvat sau să sufere mai puțin, contează foarte mult pentru noi.

Legat de ceea ce înseamnă zborul efectiv și pasiunea pentru zbor, vă dați seama că ne bucurăm de cea mai înaltă tehnologie care există în acest moment în lumea aceasta. Suntem și niște fericiți, toți în MAI, pentru că avem niște aeronave moderne, noi, care ne ajută foarte mult și care ne duc în cele mai dificile locuri din România.

Andra Barbul (realizator rubrică): Dacă tot discutăm de aceste zone dificile, spuneți-ne care a fost cea mai dificilă misiune.

Nicolae Cara: Probabil, am trecut de 2500 de misiuni în carieră și misiunile pe care n-am putut să le execut, pentru că a fost dificil, ceea ce am trăit noi după aceea, că n-am putut să ne aducem sprijinul folos oamenilor, legat de misiuni complexe sunt specialitatea noastră.

Noi asta știm să facem, pentru asta ne-am pregătit, în condiții dificile, în zonă montană, unde, bineînțeles, și aeronavele noastre foarte performante ajung să aibă probleme legate de performanțe. Astea sunt la ordinea zilei. Bineînțeles, în aviație, din când în când, se mai întâmplă și situații pe care nu ni le dorim.

Și aici mă refer la situațiile de urgență, când un dispozitiv al elicopterului se defectează și atunci trebuie să urmăm cu strictețe procedurile de urgență pentru care ne pregătim și pe care le cunoaștem foarte bine.

Misiunile pe care noi le executăm sunt de mai multe tipuri. Pentru elicopter, la Caransebeș, unde eu îmi desfășor activitatea, la punctul Aeromedical Caransebeș, care este elicopter cu destinație montană în principal, timpul de alertare trebuie să fie cât mai scurt, dar, totuși, pentru a executa misiuni montane trebuie să ne pregătim foarte bine, din mai multe punct de vedere.

Trebuie să identificăm unde este locul, unde este posibil să fie pacientul sau trebuie să identificăm și să restrângem cât mai mult zona în care trebuie să căutăm pacientul, pe de o parte, după care, trebuie să ne pregătim foarte bine cu ceea ce înseamnă condițiile meteo.

Din fericire avem un metrolog profesionist în centrul nostru operațional, care ne sprijină foarte mult în acest demers. Trebuie să pregătim și elicopterul atunci când mergem să executăm misiuni de troliere, se fac anumite modificări.

De principiu, pentru o misiune montană de troliere pregătirea misiunii, pregătirea elicopterului, alimentarea dacă este cazul, un scurt briefing cu echipajul înainte de a pleca ar trebui să nu depășească 15, 20 de minute, 15, 20 de minute maxim, noi decolăm în misiunile montane complexe.

Pentru misiunile primare obișnuite, și aici mă refer la toate tipurile de accidente, nu doar cele rutiere, în zona noastră de intervenție, timp maxim de decolare din momentul în care vine apelul de la 112 este de 5 minute.

În 5 minute noi trebuie să facem informarea meteo, să pregătim traiectul, să alimentăm, dacă este cazul, să facem un scurt briefing, să pornim elicopterul și să și decolăm. Deci, avem 5 minute! Acolo este o cursă contracronometru și încercăm și muncim ca să ne putem încadra în acest timp.

Următorul tip de misiuni sunt misiunile secundare, în care transferăm persoane aflate într-o unitate medicală, un rang care nu poate să asigure tratamentul și investigațiile necesare și îi transferăm către un spital mai mare unde se pot face investigații și bineînțeles, ulterior, tratament. Acele misiuni, de principiu, au un timp de decolare de maxim 10 minute din momentul în care vine solicitarea.

Eurasian Partnership MCM Dive se apropie de final
Actualitatea militara marți, 24 iunie 2025, 15:37

Eurasian Partnership MCM Dive se apropie de final

Adrian Gîtman: Până pe 25 iunie, continua și Eurasian Partnership MCM Dive, un exercițiu al Forțelor Navale Române organizat în cooperare cu...

Eurasian Partnership MCM Dive se apropie de final
Saber Guardian 25 la final
Actualitatea militara marți, 24 iunie 2025, 15:32

Saber Guardian 25 la final

Adrian Gîtman: Continuă până pe 24 iunie exercițiul multinațional Saber Guardian 25, la care participă circa 5.000 de militari din Italia,...

Saber Guardian 25 la final
Fregata Regele Ferdinand
Actualitatea militara marți, 24 iunie 2025, 15:29

Fregata Regele Ferdinand

Adrian Gîtman: Fregata Regele Ferdinand a revenit acasă după 40 de zile de participare la operația EUNAVFOR MED IRINI, desfășurată în Marea...

Fregata Regele Ferdinand
5 ani de la înființarea Comandamentului Corpului Multinațional de Sud-Est
Actualitatea militara marți, 24 iunie 2025, 15:26

5 ani de la înființarea Comandamentului Corpului Multinațional de Sud-Est

Adrian Gîtman: Comandamentul Corpului Multinațional de Sud-Est a împlinit 5 ani de la înființare. Evenimentul a fost marcat printr-o ceremonie...

5 ani de la înființarea Comandamentului Corpului Multinațional de Sud-Est
Actualitatea militara marți, 24 iunie 2025, 15:21

A 20-a ediție a Forumului GLOBSEC

Adrian Gîtman: Secretarul de stat Sorin Dan Moldovan a reprezentat Ministerul Apărării Naționale la cea de-a 20-a ediție a Forumului GLOBSEC...

A 20-a ediție a Forumului GLOBSEC
Actualitatea militara luni, 16 iunie 2025, 18:20

Misiuni internaționale

Edi Nicola (realizator rubrică): În această săptămână, militarii Detașamentului de Apărare Antiaeriană Geparzii Transilvani, generat de...

Misiuni internaționale
Actualitatea militara luni, 16 iunie 2025, 17:57

Petru Fabian: Manipularea se poate face și prin mesaje care au conținut care dezinformează, dar se poate face și prin multe alte metode, atât în spațiul online cât și în spațiul analog, prin diferite metode, dezinformarea fiind una dintre acestea

Gabriela Saksa (realizator rubrică): Bună ziua! Mulțumim că ați acceptat invitația noastră la Interviul săptămânii, la Jurnal Militar....

Petru Fabian: Manipularea se poate face și prin mesaje care au conținut care dezinformează, dar se poate face și prin multe alte metode, atât în spațiul online cât și în spațiul analog, prin diferite metode, dezinformarea fiind una dintre acestea
Actualitatea militara luni, 16 iunie 2025, 17:42

Cursul pentru jurnaliștii care transmită din zone de conflict – ediția 21

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Direcția Informare și Relații Publice a Ministerului Apărării Naționale organizează, în perioada 15-20...

Cursul pentru jurnaliștii care transmită din zone de conflict – ediția 21
Radio România Regional
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.