Oamenii de știință numesc zahărul „moartea albă”. După consumul de carne, cel de zahăr ocupă primul loc în deteriorarea calității vieții și în scurtarea duratei de viață. Zahărul consumat din obișnuință este considerat chiar un drog, ce poate da dependență.

Pentru a evita consumul excesiv de zahăr, putem să îl schimbăm cu înlocuitori naturali

Zahărul nerafinat (brun sau negru)

Zahărul brut (brun) este mai închis la culoare şi are o formă mai neregulată. Pentru prăjituri, cozonaci sau alte dulciuri, zahărul brut se comportă la fel că şi cel obişnuit, însă are punctul de topire mai jos, face mai puţină spumă şi este mult mai sănătos decât zahărul rafinat. Zahărul brun cuprinde urme de melasă (care conţine la rândul ei minerale) de la materia brută la trestia de zahăr.

Siropul de agave – Conţine vitaminele B, C, D, E , calciu, fosfor, fier, potasiu, magneziu, seleniu şi crom. Este recomandat diabeticilor, datorită poziţiei joase pe scara glicemică.

Siropul de orez – Se obţine din orez brun prajit. Conţine magneziu, fosfor, mangan, potasiu şi zinc.

Siropul de tapioca- Rădăcinile de tapioca produc mai multă energie (ca hrană) pe unitatea de teren decât orice altă cultură. Frunzele furnizează vitamine și proteine.

Extractul de ștevie – Este de 300 de ori mai dulce ca zahărul și are zero calorii, indice glicemic zero, putând fi folosit și de diabetici.

Xylitolul – Este un îndulcitor extras din cocenii de porumb. Are un indice glicemic foarte scăzut și este cunoscut pentru efectul său antibacterian.

Siropul de arţar – Poate fi folosit ca îndulcitor pentru cafea sau ceai sau ca topping pentru diferite dulciuri, dar și ca ingredient al unor sosuri pentru diverse preparate culinare.

Fructele proaspete – Conțin o proporție ideală a diferitelor tipuri de zaharuri.

Mierea – Este un îndulcitor ideal pentru ceaiuri, lapte și sucuri.