Cozi care vor putea ajunge până la 30 de kilometri și care vor dura 10 ore. Camioane blocate zile întregi. Feriboturi care nu pot părăsi portul. Aşa arată, ca un imens ambuteiaj pe mare, scenariul desenat de Jean-Marc Puissesseau, șeful portului din Calais, locul din care pleacă navele cu destinaţia Dover, port şi oraş care, începând de anul viitor, va fi în afara UE.

Portul francez este faimos pentru faptul că găzduieşte „jungla“, adică imensul lagar al migranților ce așteaptă feribotul care îi va duce în Marea Britanie. Un gigant pe care tranzitează până la 300 de camioane pe oră, tranzit care s-ar putea opri dacă, odată terminat Brexitul, controalele vamale și cele sanitare vor deveni obligatorii la terminalul feriboturilor. O altă problemă ar fi cea a alimentelor, care așteptând să treacă controalele ar putea putrezi în camioane, ceea ce ar fi o problemă pentru britanici, din moment ce 70% din produsele alimentare importate de Marea Britanie provin din UE.

Mai există apoi şi problema comerțului cu produse nealimentare, dar care trebuie să fie rapid. Cum este ”cazul Airbus”, subliniat de Pascal Belmin, șeful afacerilor juridice din UE al companiei care îşi produce componentele în mai multe țări: ”Noi nu producem brânză sau carne de miel, însă aripile sunt făcute în Marea Britanie, iar unele părți a avioanelor noastre trec granița şi de trei ori. Şi trebuie s-o facă repede”. Dacă nu se poate, cum au amenințat, vor continua să facă acest lucru doar în cadrul UE. Unde îşi vor duce, în afara aripilor, şi locurile de muncă şi investiţiile.