Şoferii care încălca regulile de circulaţie în timp ce se află în alt stat membru al Uniunii Europene nu mai pot scăpa de sancţiuni. Aceştia vor fi identificați mult mai uşor, în baza unui schimb transfrontalier de date privind infracțiunile rutiere şi vor primi amenda direct acasă.

Parlamentul European a adoptat o nouă directivă după ce anul trecut o directivă asemănătoare din 2011 a fost anulată printr-o hotărâre a Curții de Justiție a Uniunii Europene. Față de vechile norme, au fost aduse clarificări privind temeiul legal și rectificări tehnice privind protecţia datelor personale, spune raportorul Inés Ayala Sender.
În anul 2008 am făcut prima propunere care avea ca scop diminuarea numărului de accidente şi de victime de pe şosele, dar şi discriminarea dintre şoferi. Dar în acel an am lansat o procedură care se baza mai mult pe informaţiile şi pe sprijinul familiilor victimelor sau pe sprijinul organismelor europene importante. Am fost însă capabili să ducem la capăt o formulă prin care şoferii care încălcau regulile de circulaţie în orice stat membru al Uniunii Europene, atunci când ajungeau acasă erau înştiinţaţi despre infracţiunile comise şi sancţionaţi corespunzător. În 2011 aveam deja un instrument care trebuia transpus de toate statele membre, dar puţin mai târziu, în 2014, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene ne-a anunţat un lucru pe care îl prevăzusem, dar nu îl puteam împiedica.

Datorită acestei directive, şoferii străini vor fi mai atenți, mai ales știind că pot primi notificări privind orice infracțiune rutieră pe care o comit în străinătate, a mai spus raportorul Inés Ayala Sender. Directiva va asigura un tratament egal aplicat conducătorilor auto și o îmbunătățire a siguranței rutiere. Regulile se vor aplica și în Marea Britanie, Irlanda și Danemarca, în următorii doi ani.

Infracțiunile care fac obiectul amenzilor transfrontaliere sunt depășirea vitezei, lipsa centurii de siguranță, trecerea pe roșu, condusul sub influența alcoolului sau a drogurilor. La acestea se adaugă folosirea unei benzi interzise şi utilizarea telefonului mobil sau a oricărui alt aparat de comunicare, în timpul condusului. Şi motocicliști care nu poartă cască de protecție se pot trezi cu amenzi de peste hotare acasă. Directiva nu armonizează și valoarea sancţiunilor, astfel că șoferii sunt amendaţi potrivit legislaţiei statului în care au comis contravenția.

Acordul are nevoie de aprobarea formală a Consiliului de Miniştri. Regulile prezente rămân în vigoare până la 6 mai 2015, pentru a permite modificarea bazei legale înainte ca noua directivă să intre în vigoare.